Tabor Wydarzenia

Akumulatorowy pociąg Stadlera coraz bliżej

W Holandii rozpoczęły się testy zespołu trakcyjnego, którego zasilanie pochodzi z akumulatora. Na ich potrzeby Stadler zmodyfikował jeden z 18 zespołów trakcyjnych Stadler Wink, przewoźnika Arriva.

Fot. Stadler
Fot. Stadler

Jednostki Wink na co dzień kursują na mniej uczęszczanych trasach wokół Groningen i Leeuwarden. Pociągi napędzają silniki Deutz, które mogą pracować na hydrorafinowanym oleju roślinnym. Ponadto odbierają także energię z trakcji i są wyposażone w akumulatory do przechowywania regenerowanej energii hamowania. Umożliwia to wyłączenie silników na biegu jałowym na stacjach.

Po modyfikacjach umożliwiających akumulatorowi zapewnienie mocy trakcyjnej, Stadler przetestował jednostkę na niezelektryfikowanych liniach Almelo – Hardenberg i Arnhem – Zevenaar – Doetinchem.

Testy dotyczyły szybkości ładowania i rozładowywania akumulatora podczas jazdy z różnymi prędkościami, przejścia z zasilania napowietrznego na akumulator lub silnik spalinowy, ogólnej wydajności pociągu i ilości zużytej mocy. Skład ładował akumulator z napowietrznej elektryfikacji prądu stałego 1,5 kV tam, gdzie było to możliwe. Doładowywany był zaś przy użyciu hamowania regeneracyjnego. W przyszłości przewiduje się również wykorzystanie dedykowanych punktów ładowania.

Stadler powiedział, że celem prób było wykazanie, że wykorzystanie pociągów akumulatorowych jest już w zasięgu niedalekiej przyszłości. Specjaliści wykorzystają wyniki do wsparcia dalszego rozwoju baterii trakcyjnych, a także do podejmowania decyzji dot. najlepszej technologii zeroemisyjnej dla linii regionalnych we wschodniej Holandii.

Zastępca dyrektora generalnego Stadlera, dr Ansgar Brockmeyer powiedział:

– Te testy podkreślają rolę, jaką zielona technologia może odegrać w dekarbonizacji naszego świata. Posuwa nas o krok dalej w tworzeniu prawdziwie ekologicznej kolei. Współpracując ściśle z naszymi klientami, Stadler angażuje się w opracowywanie innowacyjnych sposobów uczynienia tej branży bardziej zrównoważoną. Zapewnia atrakcyjny i wydajny tabor, aby zachęcić do zmiany modalnej zarówno dla pasażerów, jak i towarów.

Dodaj komentarz