Inwestycje Tabor

ALSTAL rozbuduje dla KD halę serwisową w Legnicy

Koleje Dolnośląskie podpisały umowę z nowym wykonawcą rozbudowy hali serwisowej w Legnicy. Inwestycję o wartości 65 mln zł zrealizuje konsorcjom ALSTAL Grupa Budowlana oraz ALSTAL Investment.

Fot. Koleje Dolnośląskie
Fot. Koleje Dolnośląskie

Podpisana 13 stycznia umowa zakłada realizację wszystkich prac w ciągu 14 miesięcy. Pierwsze prace budowlane w bazie serwisowej w Legnicy rozpoczną się w lutym i potrwają do końca marca 2023 roku.

– Cieszę się że udało nam się doprowadzić pierwszy etap tej inwestycji, związany z wyłonieniem wykonawcy, do szczęśliwego finału – zaznacza Witold Idczak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich. – Nowa hala pozwoli nam na dużą samodzielność w zakresie okresowych przeglądów i napraw taboru, a w konsekwencji również przyniesie oszczędności. Rozbudowa zaplecza serwisowego jest ważnym elementem realizacji strategii rozwoju Kolei Dolnośląskich w najbliższych latach. Zainwestowaliśmy w tabor, rozbudowa zaplecza jest naturalnym uzupełnieniem tych działań.

 

Doświadczony wykonawca

Firma ALSTAL specjalizuje się w projektowaniu i generalnym wykonawstwie inwestycji budowlanych. To właśnie jedna z ich spółek – ALSTAL Grupa Budowlana – odpowiedzialna była za budowę centrum serwisowego Kolei Wielkopolskich, które powstaje w Wągrowcu (woj. wielkopolskie).

– Całkiem niedawno zakończyliśmy tę inwestycję, właśnie ją przekazujemy. To bardzo podobny obiekt do tego, który już niebawem zrealizujemy dla Kolei Dolnośląskich – mówi Jarosław Szczupak, prezes zarządu spółki ALSTAL Grupa Budowlana. – Mamy obszerne dossier kontraktów. Największy obiekt, jaki budowaliśmy, to Termy Maltańskie w Poznaniu. Na naszym koncie jest także Opera Leśna w Sopocie czy wiele stadionów. Mamy ogromne doświadczenie. Co więcej, myślę, że obiekt dla dolnośląskiego przewoźnika zostanie zrealizowany w terminie i będzie najwyższej jakości.

 

Rozbudowaną halę serwisową Kolei Dolnośląskich przewoźnik wyposaży m.in. w wiaty, drogi wewnętrzne, nadziemną i podziemną infrastrukturę techniczną, a także w zbiorniki i dystrybutory paliwa. Dzięki rozbudowie obiektu przewoźnik będzie miał do dyspozycji cztery tory o długości 120 metrów oraz jeden tor przeznaczony na całoroczną myjnię automatyczną.

Wsparcie samorządu województwa

Koszt modernizacji obiektu szacowany jest na 65 mln zł.. Część wydatków zostanie pokryta z dofinansowania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Środki pochodzą z unijnego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. Początkową kwotę (30,5 mln zł), którą przekazał UMWD, zwiększono do 48 mln zł.

– Pierwotnie łączny koszt rozbudowy szacowaliśmy na około 45 mln zł. Z uwagi na rosnące ceny materiałów budowlanych wydatki związane z modernizacją hali serwisowej wzrosły. Dlatego zarząd województwa dolnośląskiego zdecydował o zwiększeniu kwoty dofinansowania. Pozwoli to na realizację inwestycji i dalszy rozwój kolei pasażerskich w regionie – podkreśla Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Krajowa Izba Odwoławcza podjęła decyzję o unieważnieniu dwóch postępowań związanych z wyborem wykonawcy hali. To odpowiedź na odwołania poprzednich oferentów. Dlatego 23 grudnia 2021 r. Koleje Dolnośląskie po raz trzeci dokonały wyboru, a w styczniu doszło do podpisania umowy z wykonawcą.

Dodaj komentarz