Wydarzenia Wywiady

Artur Martyniuk, POLREGIO: Kontynuujemy kompleksową restrukturyzację [WYWIAD]

Prezes zarządu POLREGIO S.A. Artur Martyniuk, w rozmowie z redakcją Raportu Kolejowego opowiedział o planach inwestycyjnych spółki, zapleczach technicznych oraz podsumował dwie dekady jej istnienia

Niedawno POLREGIO ogłosiło duży plan inwestycyjny obejmujący zakup nowego taboru. Jakie są jego założenia?

Naszym ambitnym planem jest, aby każdy mieszkaniec Polski w regionach, także poza tzw. wielką piątką (Trójmiasto, Wrocław, Poznań, Kraków i oczywiście Warszawa) miał do dyspozycji regionalny odpowiednik Pendolino – nowoczesny skład, wyposażony w klimatyzację i wi-fi, który zabierze go do pracy, na uczelnię, do szkoły czy do rodziny. Dlatego zaplanowaliśmy w spółce plan inwestycyjny, obejmujący wymianę nawet 264 kilkudziesięcioletnich pojazdów typu EN57 na nowe EZT-y. Aktualnie w wielu miejscach nadal mamy do czynienia z sytuacją, gdy dojazd koleją z mniejszej miejscowości np. do dużego miasta i stamtąd do Warszawy to podróż przez dwie epoki – najpierw często niezmodernizowanym EN57, a dopiero później w standardzie, jakiego oczekują dzisiaj pasażerowie.

Chcemy to radykalnie zmienić i w ciągu najbliższych pięciu lat zamierzamy przeznaczyć nawet do 7 mld zł na wymianę ponad 260 pojazdów oraz zakup dodatkowych szynobusów, pojazdów z napędem hybrydowym, jak również zmodernizować blisko 50 sztuk obecnie eksploatowanych pociągów. Ostateczny zakres programu inwestycyjnego będzie zależał od dostępności i ostatecznych zasad przyznawania dofinansowań. Jesteśmy przygotowani na każdy scenariusz.  Struktura finansowania będzie złożona z grantów unijnych, finansowania dłużnego oraz własnego bilansu. Chciałbym też podkreślić, że za inwestycjami w tabor musi oczywiście iść modernizacja zaplecza technicznego. Nowoczesne pojazdy są znacznie bardziej zaawansowane technologicznie, więc niezbędne będzie dostosowanie serwisu i utrzymania.

Co w takim razie stanie się z zapleczami technicznymi?

Punkty Utrzymania Taboru to istotny element naszego planu inwestycyjnego. Wybrane punkty zostaną przystosowane do realizacji napraw okresowych na 4. poziomie utrzymania, a pozostałe, w zależności od lokalizacji i  zapewnienia sprawności obiegów pojazdów, do przeglądów okresowych od poziomów P1 do P3. Na ten cel przeznaczymy łącznie blisko 140 mln zł do 2030 r. Ta data jest nieprzypadkowa, wtedy bowiem wygasną umowy wieloletnie w ośmiu województwach. Profesjonalne przygotowanie zapleczy technicznych wraz z nowym taborem umożliwi lepszy start w przetargach po wygaśnięciu obecnie obowiązujących umów.

Czy w tej sytuacji dobrym wyborem nie byłoby skorzystanie z tzw. poolu taborowego?

Pool taborowy jest przeznaczony dla mniejszych przewoźników, których nie stać na zakup własnych pojazdów, ale taki przewoźnik jak  POLREGIO, że być konkurencyjnym na rynku musi mieć swój własny tabor. Masowe użycie poolu taborowego na polskim rynku doprowadziłoby do uzależnienia się od jednego bądź kilku podmiotów, które mogłyby dyktować ceny i warunki pozyskania taboru z poolu. Powinniśmy więc maksymalnie wykorzystać dostępne środki unijne i krajowe, aby wzmocnić przewoźników pasażerskich, w tym POLREGIO, nowym taborem w perspektywie kilku najbliższych lat.

Dodaj komentarz