Raport z Polski Tabor Wydarzenia

CARGOUNIT odbiera Vectrony i kupuje nowe lokomotywy Smartron na rynek rumuński

CARGOUNIT – największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, a także jeden z wiodących tego typu podmiotów w Europie odebrała dwie lokomotywy Vectron MS oraz zdecydowała się zakupić pierwsze pojazdy Smartron na rynek rumuński.

Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach, a dzięki temu kompleksowo odpowiadające zapotrzebowaniu większości dzisiejszych przewoźników kolejowych. Podstawowym założeniem przy ich konstrukcji była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym w Europie.

O lokomotywach

Odebrane dwie lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, opcjonalnie na terenie Rumunii oraz Bułgarii. Co niezwykle ważne, pojazdy z platformy Vectron – jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie – posiadają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.

Firma CARGOUNIT zamówiła już łącznie 16 lokomotyw Vectron MS oraz dodatkowe 20 sztuk w opcji do 2023 r. Teraz firma rozszerza swoją flotę o dwie zupełnie nowe lokomotywy od Siemens Mobility – Smartrony.

– To pojazdy bazujące na sprawdzonych rozwiązaniach lokomotyw Vectron, których w Europie sprzedano już ponad 1100 sztuk i które przejechały ponad pół miliarda kilometrów. Lokomotywa Smartron jest dostosowana do pracy przy prądzie zmiennym 15 kV/25 kV oraz jest wyposażona w system kontroli pociągu PZB/LZB. Lokomotywa jest produkowana w standardowym kolorze niebieskim ‘Capri Blue’ i zamawia się ją przez specjalną platformę zakupową, jak podczas robienia zakupów w Internecie, co wpisuje się w świąteczny klimat. Jesteśmy dumni, że CARGOUNIT jako nasz czołowy klient rozwija swoją obecność na rynku Europy Środkowo-Wschodniej, a nasze pojazdy z pewnością pomogą firmie w realizacji tego celu – powiedział Krzysztof Celiński, prezes zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o.

 

Lokomotywy na rynek rumuński

Dwa Smartrony dla CARGOUNIT zostały zakupione na rynek rumuński, chociaż lokomotywy mają także dopuszczenie do pracy w Niemczech i Bułgarii. Lokomotywy ważą ok. 83 ton i mają rozstaw osi 1435 mm. Dysponują mocą 5,4 MW z i maksymalną prędkością 160 km/h. Pojazdy zostaną dostarczone kolejno w III i IV kwartale 2022 r.

– Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z Siemens Mobility w zakresie dostaw sprawdzonych lokomotyw wielosystemowych Vectron MS, które jako jedyne dostępne na rynku lokomotywy posiadają homologację w 20 europejskich krajach. Misją CARGOUNIT jest wspieranie rozwoju połączeń kolejowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i szybkie dostawy lokomotyw Vectron MS pozwalają nam zaoferować przewoźnikom nowe lokomotywy wielosystemowe, na które obserwujemy rosnący popyt wśród naszych obecnych i nowych klientów w Polsce i za granicą. W 2021 roku CARGOUNIT powiększył flotę o 13 nowoczesnych lokomotyw, w tym o 5 lokomotyw Vectron MS zakupionych z dofinansowaniem z CUPT oraz o 2 lokomotywy Vectron MS w listopadzie i grudniu bieżącego roku w ramach podpisanej z Siemens Mobility umowy na dostawę do 30 lokomotyw. Nasze plany na przyszły rok obejmują m.in. dostawę kolejnych 6 lokomotyw wielosystemowych Vectron MS oraz dodatkowo 2 lokomotyw Smartron na rynek rumuński – powiedział – powiedział Łukasz Boroń, Prezes Zarządu CARGOUNIT Sp. z o.o.

 

Dodaj komentarz