Aktualności Inwestycje

Cztery oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę tzw. „bajpasu kartuskiego”

Po otwarciu ofert w ogłoszonym przez PKM SA przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych tzw. „bajpasu kartuskiego” okazało się, że realizacją tej inwestycji zainteresowane są cztery firmy. Tylko jedna z ofert przekroczyła kosztorys inwestorski, pozostałe trzy mieszczą się w zaplanowanym przez PKM SA budżecie inwestycji.

Obecnie wszystkie oferty poddane zostaną szczegółowej ocenie formalnej. Dopiero po jej zakończeniu poznamy zwycięzcę przetargu, który wszystkie prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej będzie miał 24 miesiące od momentu podpisania umowy.

Tzw. „bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii GdyniaKościerzynaBydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od 5 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

– Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

 

– Dzięki powstaniu tzw. „bajpasu kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. A na tym właśnie nam jako organizatorowi przewozów kolejowych w regionie, najbardziej zależy – dodaje.

 

Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej) oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do Samorządu Województwa Pomorskiego spółkę PKM SA przy współpracy z miastem Gdańsk).

Na realizację swojego odcinka tzw. „bajpasu kartuskiego” PKM SA przeznaczyła 56,82 mln zł (brutto). Po otwarciu ofert w przetargu okazało się, że inwestycję dobrze oszacowano, gdyż aż 3 z 4 ofert mieściły się w tym kosztorysie:

  1. TORHAMER sp. z o.o. spółka komandytowa z Gdyni – 43,25 mln zł
  2. Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. z Gdańska – 49,16 mln zł
  3. ROVERPOL sp. z o.o. z Warszawy (lider konsorcjum) – 51,84 mln zł
  4. NDI sp. z o.o., NDI SOPOT S.A. (partner) z Sopotu – 65,8 mln zł

Obecnie PKM SA przystąpi do szczegółowej analizy wszystkich ofert. O wyborze potencjalnego Wykonawcy decydować będą dwa kryteria: cena (95%) i doświadczenie wykonawcy (5%). Dopiero po formalnym sprawdzeniu całej dokumentacji złożonej przez potencjalnych wykonawców oraz ocenie ww. kryteriów, możliwe będzie wybranie i ogłoszenie zwycięzcy przetargu.

Dodaj komentarz