Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Czy i kiedy powstanie Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego “trójmiasta”?

O pomyśle uruchomienia SKA w woj. lubelskim mówi się w regionie od już kilku lat. Jednak póki co bez większego skutku. Na drodze tej inwestycji stoi bowiem sporo problemów – poza tymi finansowymi warto wspomnieć o braku odpowiednio przystosowanej do tego celu infrastrukturze. Czy zatem można spodziewać się, że pomysł w końcu się urzeczywistni?

Fot. lubuskie.pl
Fot. lubuskie.pl

Konieczna współpraca

SKA Lubuskiego Trójmiasta połączy Nową Sól, Sulechów oraz Zieloną Górę wraz z otaczającymi gminami. Projekt wymaga skoordynowanej współpracy ze strony nie tylko władz samorządowych, ale i PKP PLK oraz różnych agend ministerialnych. Jak się okazuje, szansa na tak rozległe porozumienie jest już widoczna i może w najbliższym czasie przynieść konkretne rozwiązania.

Po ostatnim spotkaniu z przedstawicielami PKP PLK wiceprezydent Zielonej Góry, Krzysztof Kaliszuk przyznał, że przeprowadzone zostały rozmowy dotyczące powstania Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej wraz z omówieniem najistotniejszych założeń. Ustalono ponadto, że cała inwestycja będzie kosztować nawet 500 milionów złotych.

Także Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej złożyło deklarację, że na budowę nowych sieci kolei aglomeracyjnych znajdą się środki finansowe z unijnego programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Zgodnie z oczekiwaniami przedstawicieli samorządowych, dofinansowanie mogłoby wynieść nawet 85% założonych kosztów. Jeżeli inwestycja w takim formacie dojdzie do skutku, pociągami aglomeracyjnymi będzie można podróżować w 2026 lub 2027 roku.

 

Jakie kroki trzeba podjąć w ramach tworzenia SKA?

Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta będzie w najbliższej przyszłości wymagała dostosowania otoczenia i infrastruktury. Poza wybudowaniem odpowiednio przystosowanych przystanków dla pasażerów konieczne będzie zakupienie pojazdów szynowych, które zapewnią odpowiedni poziom komfortu podróżującym mieszkańcom. Na samym początku funkcjonowania sieci SKA konieczne będzie wykupienie przynajmniej czterech takich urządzeń.

Dodatkowo wymagane jest postawienie drugiej linii torowiska na trasie pomiędzy Czerwieńskiem i Pomorskiem. W Nowej Soli natomiast PKP PLK planuje wybudowanie dwóch tuneli.

Jeszcze w tym roku, dzięki finansowaniu ze strony Pomocy Technicznej UE sporządzona zostanie dokumentacja koncepcyjna SKA. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, już w przyszłym roku możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy projektu.

Dodaj komentarz