Aktualności Inwestycje

Faustyna dała radę! Jest pierwszy tunel

Faustyna, czyli maszyna TBM Faustyna wykonała pierwszy jednotorowy tunel kolejowy na podziemnej trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Tak powstają nowe możliwości połączeń dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych.

Faustyna dała radę! Jest pierwszy tunel
Fot. Miorsław Siemieniec / PKP PLK S.A.

Trzy przystanki zwiększą dostępność kolei. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o wartości ponad 1,5 mld zł netto jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja związana z budową tuneli kolejowych między stacjami Łódź Fabryczna – Kaliska/Żabieniec, to kontynuacja budowy Łodzi Fabrycznej, która ze stacji końcowej stanie się przelotowa. Przez ścisłe centrum Łodzi pojadą pociągi regionalne, a także dalekobieżne – na osi wschód – zachód i północ – południe. Sprawniejsze również będą podróże koleją na sieci kolejowej. Wzrośnie rola i atrakcyjność kolei.

 

Maszyna TBM Faustyna wydrążyła pierwszy z 4 jednotorowych tuneli. To odcinek, który łączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Tunel, od ul. Długosza pod Al. Włókniarzy do ul. Stolarskiej, ma długość 940 m i średnicę 8,5 m. Trasa połączy m.in. przystanek Łódź Koziny ze stacją Łódź Kaliska.

Faustyna dała radę! Jest pierwszy tunel
Fot. Dorota Kuźmińska / PKP PLK S.A.

Fot. Rafał Wilgusiak / PKP PLK S.A.

Maszyna drążąca tunel montowała jednocześnie obudowę. Wykorzystano 4284 tubingi – półkoliste elementy, które tworzą pierścienie tunelu. Usunięto ponad 220 000 m3 gruntu.

Faustyna dała radę! Jest pierwszy tunel
Fot. Rafał Wilgusiak / PKP PLK S.A.

W kolejnym etapie TBM Faustyna zostanie obrócona o 180 stopni. Na przełomie marca i kwietnia planowane jest rozpoczęcie drążenia drugiego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec.

Większa maszyna, TBM Katarzyna o średnicy ponad 13 metrów drąży dwutorowy 2,7 km tunel od ulicy Stolarskiej do stacji Łódź Fabryczna o długości ok. 2,7 km. TBM wykonał ponad 460 m podziemnego połączenia. Tarcza zbliża się do skrzyżowania Drewnowska/Karskiego.

Trzy przystanki zwiększa dostępność do kolei w Łodzi

Trzy przystanki będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią podróże w mieście i aglomeracji. Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) wzmocniono konstrukcję budynków. Wykonawca zakończył prace przygotowawcze – demontaż torowiska tramwajowego oraz sieci. Zgodnie z wymogami pracują archeolodzy. Rozpoczęto budowę ścian szczelinowych między ulicami: Zachodnią i Wólczańską. Przekładane są podziemne instalacje. W ustaleniu z miastem wprowadzono tymczasową organizację ruchu.

Przystanek Łódź Polesie budowany przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego. Na poziomie ok. 24 m poniżej ulicy będą perony. Dostęp zapewnią windy, a także schody ruchome. Ściany szczelinowe tworzą już zewnętrzny korpus przystanku. Jest górny strop obiektu oraz strop oddzielający poziom -1 od poziomu -2. Wykonawca wydobywa gruntu.

Dodaj komentarz