global Inwestycje Przetargi Tabor

Francja wstrzymuje przetargi na trasy międzymiastowe

Francuski rząd wstrzymuje pilotażowy przetarg na eksploatację pociągów d’Equilibre du Térritoire na trasach Nantes – Bordeaux i Nantes – Lyon od 2022 r.  Powodem jest przyjęcie tylko jednej oferty złożonej przez SNCF i to pomimo tego, że podobno tak Transdev jak i SNCF Voyageurs zakwalifikowały się do składania ofert do czasu opublikowania specyfikacji 27 lipca ubiegłego roku.

Fot. Smiley.toerist / Wikimedia Commons

The Ministry for Environmental Transformation & Sustainability (Ministerstwo Transformacji Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju), do którego zadań należy transport, ogłosiło 6 stycznia, że ​​rząd podjął w grudniu decyzję o rezygnacji z zamówienia. Przekazano, że nie zostały spełnione warunki uczciwej i sprawiedliwej konkurencji gwarantującej użytkownikowi najlepsze usługi po najlepszej cenie. Dodano także, że rząd dokona przeglądu warunków przetargu po tym jak unormuje się sytuacja związana z COVID-19. Sugeruje to, że proces przetargowy zostanie wznowiony najwcześniej pod koniec 2021 r., lecz bardziej na początku 2022 r.

Ministerstwo wskazało, że otwarcie tras będzie następowało stopniowo, z uwzględnieniem odnawianego taboru. Może to oznaczać, że jednym z czynników, którym spowodował fiasko przetargu był wymóg utrzymania taboru w Technicentre SNCF w Nantes lub w nowym obiekcie, który zapewni koncesjonariusz. Według oceny przeprowadzonej przez konsultantów strategicznych Atlante, oznaczałoby to uzależnienie operatora od SNCF lub na początku poniesienie wysokich kosztów kapitałowych związanych z utrzymaniem stosunkowo niewielkiej liczby pociągów.

W tym wypadku rząd zobowiązał się do sfinansowania wymiany przestarzałego taboru na wszystkich trasach TET za szacunkowy koszt 3,5 mld EUR.

W oświadczeniu francuski rząd informuje, że  planuje zwiększyć liczbę usług na obu trasach w 2022 r. Podczas gdy liczba pociągów jest obecnie zmniejszona z powodu pandemii. Obecna liczba trzech par pociągów na trasie Nantes – Bordeaux dziennie wzrosłaby do czterech, a trzecią parę planuje się dodać na trasie Nantes – Lyon. Obie trasy łącznie obsługują około 1 miliona pasażerów rocznie, ale samo Nantes – Bordeaux podobno odnotowało deficyt w wysokości 13,7 mln euro w 2018 roku.

Źródło: railwaygazette.com

Dodaj komentarz