Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Gdzie i jakie inwestycje będą realizowane w ramach Programu Kolej Plus?

Krajowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentacji składanej przez poszczególne samorządy wojewódzkie w ramach Programu Kolej Plus. Z puli środków finansowych zostaną opłacone 34 inwestycje na terenie całej Polski. Każdy z zakwalifikowanych projektów ma na celu zapobieganie wykluczeniu komunikacyjnemu. Z dofinansowania skorzysta jedenaście województw.

Premier Mateusz Morawiecki oraz Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawili wyniki programu Kolej Plus (fot. ilustracyjne)
Premier Mateusz Morawiecki oraz Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk przedstawili wyniki programu Kolej Plus (fot. ilustracyjne)

Województwo podlaskie

W województwie podlaskim z Programu Kolej Plus skorzysta jeden projekt. Tutaj zrealizowana zostanie inwestycja związana z rewitalizacją ciągu komunikacyjnego na linii Łomża – Białystok. Odcinek mierzący 77 kilometrów zostanie zmodernizowany, a linia kolejowa nr 49 zelektryfikowana. Prace obejmą ponadto trasę pasażerską na odcinku Śniadowo – Łapy, gdzie również niezbędna będzie elektryfikacja oraz odbudowa części brakującej infrastruktury.

Województwo lubuskie

Również w województwie lubuskim do programu zakwalifikowane zostało jedno zgłoszenie (z siedmiu, które przeszły pomyślnie I etap klasyfikacji). Ostatecznie zwyciężył projekt rewitalizacji linii nr 275 na odcinku pomiędzy Bieniowem i Lubskiem. Remont będzie przeprowadzany na osiemnastu kilometrach trasy kolejowej, a w miastach Budziechów, Jasień oraz Bieszków postawione zostaną nowe przystanki kolejowe.

Województwo wielkopolskie

Wielkopolska będzie mogła skorzystać z dopłat do kilku planowanych inwestycji. Wśród nich należy wspomnieć o liczącej 64 kilometry rozbudowie i rewitalizacji na liniach kolejowych 390 i 236, które łączą Rogoźno, Czarnków i Wągrowiec. Podobne działania modernizacyjne PKP PLK zrealizuje na kilku następnych trasach:

  • Międzychód – Szamotuły (56 kilometrów),
  • Gostyń – Kąkolewo (22 kilometry),
  • Śrem – Czempiń (21 kilometrów).

Do zwycięskich projektów zakwalifikowano ponadto plan budowy zupełnie nowej linii kolejowej pomiędzy Turkiem i Koninem. Trasa liczy 38 kilometrów i usprawni realizację przewozów pasażerskich w tym regionie.

Województwo mazowieckie

Sporo inwestycji zrealizuje dzięki programowi województwo mazowieckie. Na dużą uwagę zasługuje z całą pewnością projekt budowy nowej linii kolejowej, która zostanie włączona do szlaku „Kolej Północnego Mazowsza”. Nowe połączenie PKP PLK stworzy pomiędzy Przasnyszem i Zegrzem, a długość trasy określono na 73 kilometry.

Nową linię zyska także gmina Kozienice. Tutaj, w ramach walki z wykluczeniem komunikacyjnym inwestor położy 24 kilometry torowisk. Rewitalizacji natomiast podlegają: odcinek Ostrów Mazowiecka – Małkinia oraz Sokołów Podlaski – Siedlce.

Województwo dolnośląskie

Na terenie województwa dolnośląskiego do programu zaliczono trzy zgłoszone projekty inwestycyjne, wszystkie związane z rewitalizacją i rozbudową już istniejących połączeń kolejowych.

Prace modernizacyjne PKP PLK zrealizuje na linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia oraz na odcinku LegnicaZłotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Celem tych inwestycji jest włączenie Bogatyni oraz Złotoryi do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego.

Dodaj komentarz