Pasażer Tramwaje

GZM oddała do użytku największy w Polsce System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

Trzyletnia praca nad kompleksowym wdrożeniem systemu SDIP 2 dla Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii zakończyła się sukcesem. Dysten, generalny wykonawca, podjął się realizacji jednego z największych kontraktów w Europie i zapewnił pasażerom System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, dzięki któremu uzyskają informacje o prognozowanym czasie odjazdu pojazdu z wybranego przystanku.

Fot. Archiwum Metropolia GZM

System integruje 56 miast i gmin, 460 linii komunikacyjnych, 7000 przystanków, 532 tablice z informacją pasażerską oraz 1500 pojazdów: autobusy, tramwaje i trolejbusy.

Portal Pasażera i aplikacja

Dzięki Portalowi Pasażera i aplikacji dla użytkowników smartfonów łatwiej będzie zaplanować podróż transportem publicznym. Znajdziemy tam informacje na temat rzeczywistego przyjazd środku transportu dla każdego przystanku i linii. System samodzielnie przelicza wszystkie opóźnienia, uwzględnia korki i inne utrudnienia w ruchu.

Na przystankach pojawią się tablice DIP o wysokiej jakości i zaawansowanej technologii LED

Wykonane przez Dysten tablice umieszczone na przystankach będą prezentowały dedykowane i aktualne informacje.

Wprowadzenie nowych funkcjonalności, które ułatwiają korzystanie z komunikacji miejskiej jest jednym z ważniejszych działań, które konsekwentnie metropolia podejmuje od momentu swojego powstania. Rozbudowa kanałów informacji o rzeczywistym czasie odjazdu blisko 1500 pojazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów, które codziennie wyjeżdżają na ulice naszych miast i gmin jest jednym z kluczowych elementów tego systemu – mówi Józef Brzezinka, Członek Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Na przystankach, z których korzysta największa liczba pasażerów, systematycznie instalowane są stacjonarne elektroniczne tablice dostarczane przez firmę Dysten – dodaje.

 

Matryce LED amber mają jasność powyżej 5000 cd/m kw. Ponadto, tablice automatycznie w nocy ograniczają tę jasność, by nie oślepiać kierowców. Każde z urządzeń posiada zintegrowany system monitoringu wysokiej rozdzielczości. Dzięki temu, że tablice są nachylone w kierunku pasażera, bardzo łatwo odczytać ich treść. Wbudowane czujniki pozwalają systemowi na monitorowanie stanu pracy, który z kolei przekazuje statusy oraz udostępnia wgląd do aktualnie wyświetlanych treści z tablic do centrum dyspozytorskiego.

Ułatwienie podróży osobom z niepełnosprawnością

Tablice zostały stworzone z uwzględnieniem potrzeb osób o różnym stopniu niepełnosprawności. Treść na tablicy jest uzupełniona także informacją głosową. Każdy wyświetlacz jest połączony z systemem TTS (Text to speech), który uruchamiany jest podświetlanym klawiszem. Po wciśnięciu uzyskujemy informację z wyświetlacza odczytywaną głośno i wyraźnie.

Ułatwianie podróży komunikacją miejską, między innymi poprzez zapewnienie sprawnej, rzetelnej, aktualnej, szeroko dostępnej informacji pasażerskiej, to dla nas w Zarządzie Transportu Metropolitalnego priorytet – mówi Michał Wawrzaszek, Naczelnik Wydziału Prasowego i Komunikacji z Pasażerem ZTM. – Dlatego podejmujemy się szeregu nowoczesnych rozwiązań. Wśród nich są elektroniczne tablice informacyjne zlokalizowane w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej. One wraz z całym systemem stworzonym przez firmę Dysten, stanowią zachętę do korzystania z transportu zbiorowego, ułatwiają podróżowanie komunikacją miejską różnym grupom pasażerskim, między innymi osobom z niepełnosprawnościami.

Metropolia GZM

Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) jest odpowiedzialny za organizację transportu publicznego na terenie Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Stanowi to wyzwanie ze względu na specyfikę metropolii.

Dodaj komentarz