Pasażer Raport z Polski Wydarzenia

Jest bezpieczniej – Straż Ochrony Kolei podsumowała I kwartał 2021 r.

W pierwszym kwartale roku funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei odnotowali o 142 przypadki mniej zdarzeń na terenach kolejowych, niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Wówczas było ich 1682. Bezpiecznej podróżujemy, spada także liczba kradzieży w pociągach.

Fot. SOK

Dla zwiększenia bezpieczeństwa na terenach kolejowych Straż Ochrony Kolei intensyfikuje działania. Codziennie około tysiąca funkcjonariuszy wyposażonych w nowoczesny sprzęt patroluje pociągi, dworce, stacje, przystanki przejazdy kolejowo-drogowe, bocznice kolejowe i skupy złomu.

W I kwartale 2021 r. Straż Ochrony Kolei zarejestrowała o 142 przypadki mniej zdarzeń na terenach kolejowych niż w tym samym okresie roku ubiegłego – wówczas były 1682 zdarzenia. O blisko 40% spadła liczba kradzieży na szkodę podróżnych. O ponad 27% zmniejszyła się liczba kradzieży i dewastacji na czynnych liniach kolejowych. Odnotowano także mniej o blisko 20% kradzieży elementów taboru, materiałów oraz towarów.

Funkcjonariusze SOK w 2021 r. ujęli 490 sprawców. To efekty akcji przeciw kradzieżom oraz dewastacjom i wybrykom chuligańskim. Kontrole punktów skupu złomu – średnio około 50 kontroli dziennie, ponad 4 tysiące kontroli w skali kraju, ograniczają kradzieże elementów metalowych na kolei. Dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym ważne są patrole na torach. Funkcjonariusze wykonali prawie 12 tysięcy patroli na tzw. „dzikich przejściach” i prawie 8 tysięcy na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Wciąż potrzebne są interwencje i pouczenia. Blisko 6 tysięcy osób, które nie przestrzegały przepisów na obszarze kolejowym i w pociągach pouczono, prawie 6 tysięcy osób otrzymało mandaty.

– Zaangażowanie funkcjonariuszy SOK, intensyfikacja działań oraz bardzo dobra współpraca z innymi służbami przyniosły wymierne efekty poprawy bezpieczeństwa. Odnotowaliśmy spadek zdarzeń zarejestrowanych na terenach kolejowych w I kwartale 2021 roku o ponad 8,4% w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego – powiedział Komendant Główny Straży Ochrony Kolei dr inż. Józef Hałyk.

 

Dla zapewnienia bezpieczeństwa SOK wykorzystuje specjalne pojazdy: mobilne centra monitoringu (MCM). Dzięki systemowi kamer funkcjonariusze mogą obserwować co dzieje się na kilkukilometrowym odcinku linii kolejowej niezależnie od pory dnia i warunków atmosferycznych. Do walki ze złodziejami infrastruktury kolejowej wykorzystywane są tzw. fotopułapki oraz termo i noktowizory. W miejscach trudnodostępnych funkcjonariuszy wspomagają specjalnie szkolone psy. Samochody terenowe sprawdzają się na patrolach linii m.in. w lasach.

Dzięki sygnałowi przekazanemu przez fotopułapkę w połowie stycznia funkcjonariusze SOK ujęli w Pikulicach dwóch mężczyzn kradnących elementy infrastruktury kolejowej.

W połowie stycznia na szlaku Miłkowice-Chojnów przy pomocy termowizorów funkcjonariusze na gorącym uczynku ujęli mężczyznę dewastującego kontener z urządzeniami obsługującymi urządzenia na przejeździe kolejowo-drogowym. W połowie lutego na stacji Zabrze Makoszowy Kopalnia ujęto na gorącym uczynku mężczyznę wycinającego kable.

Informacja prasowa PKP PLK

Dodaj komentarz