Inwestycje Wydarzenia

Koleją przez Kotlinę Jeleniogórską

Rusza rewitalizacja linii kolejowej nr 308 między Jelenią Górą i Mysłakowicami. Inwestycja za ponad 20 milionów złotych jest pierwszym etapem na drodze do uruchomienia połączeń w Kotlinie Jeleniogórskiej. Po zakończeniu wszystkich prac będzie możliwy dojazd koleją do Karpacza, Kowar i Ogorzelca.

Zdjęcia: Biuro Prasowe Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Zdjęcia: Biuro Prasowe Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

29 kwietnia br. w urzędzie gminy w Mysłakowicach plac budowy przekazano wykonawcy, którym jest Infrakol Sp. z o.o. Sp. k. z Jawora. Spółka przeprowadzi rewitalizacje w ciągu 15 miesięcy. Dzięki temu na linię wróci ruch pasażerski.

Prace obejmą odcinek o długości 10 km. Koszt inwestycji to ponad 20 mln zł. Dofinansowana została ona z budżetu państwa w ramach programu Polski Ład.

O starcie prac i dalszych krokach marszałek Cezary Przybylski powiedział:

– Dzisiaj oficjalnie przekazaliśmy plac budowy pod rewitalizację odcinka linii 308 Jelenia Góra – Mysłakowice. To ważny krok w przywracaniu mieszkańcom Kotliny Jeleniogórskiej dostępu do kolei. Rewitalizacja tego odcinka umożliwi powrót pociągów do Karpacza. To właśnie w Mysłakowicach linia 340 zaczyna swój bieg w stronę miasta u stóp Śnieżki. Wkrótce ogłosimy również przetarg na dalszą część tej niezwykle ważnej trasy – z Mysłakowic do Karpacza.

 

Zakres prac

Zakres prac obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej i przeprowadzenie robót budowlanych, w które wchodzi wykonanie nawierzchni kolejowej, podtorza, odwodnienia oraz obiektów inżynieryjnych (w tym tunelu o długości ponad 1 km i mostu o długości 69 m). Powstaną także nowe przejazdy kolejowo-drogowe, przejścia wraz z wymaganymi urządzeniami, oświetlenie oraz budowle i obiekty obsługi podróżnych (perony w Łomnicy i Mysłakowicach o długości 100 m z wiatami peronowymi i elementami małej architektury, oznakowaniem i systemem monitoringu oraz miejscami parkingowymi).

Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, o rozwoju kolei na Dolnym Śląsku mówił:

– Dążymy do skomunikowania jak największej liczby miejscowości w województwie, tak by każdy mieszkaniec Dolnego Śląska mógł swobodnie poruszać się po regionie koleją. W przypadku linii kolejowej nr 308, ma ona bardzo duże znaczenie dla rozwoju turystyki na Dolnym Śląsku, jednakże jej zadaniem jest także ułatwienie mieszkańcom dojazdu do miejsc pracy, szkoły, kultury czy obiektów sportowych.

 

Linia kolejowa nr 308 relacji Jelenia Góra – Kowary została wybudowana w 1882 r. Tunel o długości 1025 m wybudowano na początku XX wieku. W 1986 r. podjęto decyzję o zawieszeniu ruchu pasażerskiego, a całkowite zamknięcie linii dla ruchu kolejowego nastąpiło w 2007 r.

Warto zaznaczyć, że dopiero po remoncie tego odcinka będzie możliwe rozpoczęcie prac rewitalizacyjnych między Mysłakowicami i Karpaczem. Samorząd województwa przejął tę linię w ubiegłym roku. Do tej pory przeprowadził jej inwentaryzację.

W tym roku prowadzone będą prace przygotowawcze do rewitalizacji, które obejmą m.in. demontaż starego torowiska, a także opracowanie dokumentacji projektowej.

Dodaj komentarz