Raport z Polski Wywiady

Michał Litwin: Największe wyzwanie? Pogodzenie konwencjonalnych norm kolejowych z technologią magrail [WYWIAD]

Z Michałem Litwinem, Dyrektorem ds. Strategii w Nevomo, rozmawialiśmy o inwestycji na podkarpaciu, charakterystyce toru, zaletach technologii magrail oraz współpracy z CIECH Sarzyny.

Na początek musimy wyjaśnić czytelnikom skąd zmiana lokalizacji toru. Dlaczego nie Żmigród, a Podkarpacie?

Wzięliśmy pod uwagę kilka czynników, które były dla nas kluczowe. Są to przede wszystkim: charakterystyka zaoferowanego nam toru oraz dostęp do infrastruktury elektroenergetycznej, koszty, kwestie formalne oraz możliwość pozyskiwania specjalistów. Nie bez znaczenia było także bardzo otwarte podejście, z którym spotkaliśmy się w Ciech Sarzyna.

Niewątpliwie ważnym elementem naszego wyboru jest lokalizacja w województwie podkarpackim, które rozwija inteligentną specjalizację w zakresie przemysłu lotniczego i kosmicznego. Dzięki temu będziemy mieli dostęp do wiodących specjalistów i inżynierów, możliwa będzie także kooperacja z lokalnymi podmiotami.

Chcę podkreślić, że wybór Podkarpacia nie oznacza braku współpracy z Instytutem Kolejnictwa nad tym projektem. Wręcz przeciwnie: prowadzone są rozmowy zmierzające do współpracy z Instytutem w nowej lokalizacji. IK to duży zespół, gotowy do pracy w każdej lokalizacji w Polsce, nie tylko w Żmigrodzie.

Cieszy pozyskanie tak znaczącego partnera jak CIECH  Sarzyny. Jak doszło do współpracy?

Ciech Sarzyna należy do Kulczyk Holding, a my braliśmy udział w programie akceleracyjnym Incredibles by Sebastian Kulczyk. Po dokonaniu przeglądu możliwych dla nas lokalizacji zwróciliśmy uwagę na fakt, że jedna z nich – w Nowej Sarzynie –  jest kontrolowana przez należącą do Kulczyk Holding spółkę – właśnie Ciech Sarzyna. Nawiązane podczas akceleracji relacje okazały się być bardzo przydatne – spotkaliśmy się z dużym zrozumieniem i mieliśmy poczucie, że drugiej stronie naprawdę zależy na współpracy z nami. Okazało się, że ta lokalizacja jest też bardzo atrakcyjna pod względem dostępności źródeł energii.

Jaki zatem będzie podział ról w ramach współpracy?

Projekt jest prowadzony przez Nevomo, a nasza współpraca będzie się odbywała w obszarze przede wszystkim udostępniania toru i innych przestrzeni, zapewnienia dostępu do źródeł energii elektrycznej itp. W przyszłości ta współpraca może zostać rozszerzona.

Czy można zdradzić sposób finansowania inwestycji, a bardziej jak dużo środków jest potrzebnych na jego realizację?

Projekt jest finansowany w oparciu o grant z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Wartość całego projektu to niemal 21 mln PLN, z czego dofinansowanie z NCBiR to ponad 16 mln PLN. Pozostałe środki (wkład własny) Nevomo pozyskuje od inwestorów prywatnych, m.in. w ramach trwającej już trzeciej rundy kampanii equity crowdfundingowej na londyńskiej platformie Seedrs. Dzięki temu każdy może zostać udziałowcem Nevomo i przyczynić się do rozwoju tego pasjonującego projektu!

Dla czytelników interesujące musza być aspekty techniczne przedsięwzięcia. Jakie parametry będzie miał tor?

Mówimy o torze ponad 700-metrowym, o klasycznym europejskim rozstawie szyn. Jest to odcinek prosty. Przed rozpoczęciem montażu naszych elementów, tor przejdzie gruntowny remont. Zostanie wyposażony m.in. w nowe podkłady strunobetonowe oraz w nowe szyny,  także nowe podkłady strunobetonowe od naszego nowego Partnera Infrastrukturalnego – firmy Plastwil De Bonte.

Dodaj komentarz