Inwestycje Raport z Polski

Na linii Sochaczew – Żychlin powstanie Lokalne Centrum Sterowania

Na linii Sochaczew – Łowicz – Żychlin powstanie Lokalne Centrum Sterowania. Na instalację nowoczesnego systemu sterowania ruchem pociągów pozwoliła inwestycja PKP Polskich Linii kolejowych na trasie Warszawa – Poznań. Prace kosztują ponad 2 mld zł.

Stacja Łowicz (fot. Łukasz Bryłowski / PKP PLK)
Stacja Łowicz (fot. Łukasz Bryłowski / PKP PLK)

Rezultatami inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nie tylko krótsze i wygodniejsze podróże, ale także wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Równolegle z budową nowych torów wykonawca montuje nowoczesne systemy sterowania, które zapewniają m.in. sprawny przejazd większej liczby pociągów.

Pociągi na ekranach komputerów

Na stacji Łowicz Główny i przyległych szlakach od września 2021 r. sprawne prowadzenie ruchu pociągów umożliwiają komputerowe urządzenia. Nowoczesne systemy zastąpiły układy mechaniczne, w które były wyposażone 3 stare nastawnie. W nowej nastawni docelowo powstanie Lokalne Centrum Sterowania. Dyżurni ruchu będą śledzić na monitorach pociągi na ok. 50 kilometrowym odcinku SochaczewŁowicz – Żychlin (na trasie WarszawaPoznań).

Urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających pociągów przez stację Łowicz Główny. Dzięki kamerom kolejarze mają stały podgląd na przejazdy kolejowo-drogowe w Łowiczu. Docelowo nadzór obejmie 33 skrzyżowania dróg z torami między Sochaczewem a Żychlinem.

Lokalne Centrum Sterowania obejmie nie tylko Łowicz Główny, ale też stacje Bednary, Jackowice, Żychlin oraz przystanki osobowe Nowa Sucha, Kęszyce, Jasionna Łowicka, Mysłaków, Niedźwiada Łowicka, Zosinów. Wyposażanie, a także rozbudowa obiektu w Łowiczu oraz budowa urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na odcinku Sochaczew- Żychlin zakończy się III kwartale 2022 roku.

Modernizacja trasy PoznańWarszawa objęła również budowę nowych centrów sterowania w Kutnie i Koninie.

Nowoczesne lokalne centra sterowania (LCS) wspomagają pracę dyżurnych ruchu dzięki „weryfikowaniu” czynności ludzi przez systemy komputerowe. Możliwe jest prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca. Lokalne centra sterowania na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Dzięki temu zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Nowoczesne urządzenia zapewniają także większą przepustowość linii – możliwość kursowania większej liczby pociągów.

Modernizacja stacji Łowicz Główny

Na stacji Łowicz Główny podróżni korzystają z dwóch nowych, wyższych peronów dostosowanych do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. Prace w nowym przejściu podziemnym i oddanie do użytku wind wykonawca planuje zakończyć w połowie roku.

Dyżurny ruchu przy monitorach nadzorujących ruch (fot. Rafał Wilgusiak / PKP PLK)
Dyżurny ruchu przy monitorach nadzorujących ruch (fot. Rafał Wilgusiak / PKP PLK)

Większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz sprawną komunikację w mieście umożliwi nowy wiadukt drogowy nad linią kolejową w ciągu ul. 3 Maja i ul. Warszawskiej. Zakończono już budowę głównej konstrukcji nad torami. Wykonawca realizuje prace wykończeniowe na wiadukcie. Oddanie wiaduktu do użytku zaplanowano w III kwartale tego roku.

Dodaj komentarz