global Wydarzenia

Newag, PESA i MEDCOM w poszukiwaniu inspiracji w Japonii

Jaki tabor obsługiwać będzie Koleje Dużych Prędkości? W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawiła się już uchwała taborowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wkrótce zostanie ona opublikowana. Jak tłumaczy Konrad Majszyk, rzecznik CPK, celem jest wypracowanie optymalnej formuły pozyskania taboru na potrzeby CPK.

Przedstawiciele PESA Bydgoszcz, NEWAG i MEDCOM odwiedzili fabrykę Kinki Sharyo w Osace, gdzie produkowane są pociągi wysokich prędkości Shinkansen. W tle historyczny pojazd Shinkansen 100 Series (fot. NEWAG).
Przedstawiciele PESA Bydgoszcz, NEWAG i MEDCOM odwiedzili fabrykę Kinki Sharyo w Osace, gdzie produkowane są pociągi wysokich prędkości Shinkansen. W tle historyczny pojazd Shinkansen 100 Series (fot. NEWAG).

Wieloletnie działanie i maksimum trwałości

Obsługa sieci kolejowej zasilającej CPK wymaga pociągów o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 250 km/h.

– Chodzi o tabor wielosystemowy (w tym zasilany napięciem 25 kV AC). Liczba pociągów i wymagane rozwiązania to jednak czynniki, które będą podlegały dalszym uzgodnieniom – opisuje rzecznik CPK.

 

W zakupionym taborze producent zastosuje rozwiązania, które pozwolą na sprawne działanie przez 30-40 lat. Technologia ma zapewniać maksimum trwałości.

– Nie jest przesądzone, w jakiej formule i przez kogo będzie zamawiany tabor. W grę wchodzi kilka scenariuszy, które są analizowane, a decyzja powinny zapadać niebawem. Przypominam, że w tym roku przeprowadziliśmy wstępne konsultacje rynkowe (WKR), w których wzięło 10 uczestników: Stadler Polska, konsorcjum Alstom Konstal i Alstom Ferroviaria, Newag, PESA Bydgoszcz, konsorcjum Hitachi Rail i Hitachi Europe, Talgo, CAF, CRRC, Siemens i Hyundai Rotem – mówi Majszyk.

 

Specjaliści z CPK przeprowadzili co najmniej po trzy tury spotkań z każdym z uczestników konsultacji. Wstępne konsultacje rynkowe odbywają się przed procesem zakupowym, a także są mechanizmem zdefiniowanym przez Prawo Zamówień Publicznych. Szczególnie istotne są dla zamawiającego, z uwagi na dużą wartość merytoryczną. To okazja do rozmów z rynkiem o przyszłym zleceniu oraz poznania możliwości pozyskania taboru pod względem dostępności rozwiązań, jakości, terminów itd.

Przedstawiciele firm Newag, PESA i MEDCOM są w Japonii w zakładach koncernu Mitsubishi. Jest on dostawcą kluczowych komponentów do pociągów Kolei Japońskich oraz francuskich SNCF.

Polscy producenci taboru szykują się do budowy szybkich pociągów. Maciej Grześkowiak, dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji w PESA zastrzega, że trwają rozmowy odnośnie współpracy na różnych polach oraz możliwości kooperacji z różnymi firmami. Bydgoski producent zamówił projekt i badania symulacyjne (komputerowe) wózków do pociągów KDP w specjalistycznej firmie inżynierskiej. Napędy w konstrukcji pudeł wagonów może opracować producent urządzeń elektroelektronicznych dużych mocy MEDCOM, którego przedstawiciel, wraz z prezesami polskich producentów pociągów, przebywa w Japonii.

Z dbałością o potrzeby rynkowe

Pesa Bydgoszcz przedstawiła na targach InnoTrans w Berlinie pierwsze wizualizacje jednostki KDP.

– Przedstawione wizualizacje to kierunek, w którym zespół pracowników bydgoskiego producenta kieruje się tworząc ostateczny projekt pociągu – tłumaczy Grześkowiak.

 

Dodaj komentarz