Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Nowe centrum sterowania w Lubartowie

Dyżurni ruchu z Lubartowa nadzorują podróże na linii Łuków – Lublin Północny z nowego budynku lokalnego centrum sterowania.

Dyżurny ruchu przed monitorami i urządzeniami w LCS w Lubartowie (fot. Anna Znajewska - Pawluk / PKP PLK)
Dyżurny ruchu przed monitorami i urządzeniami w LCS w Lubartowie (fot. Anna Znajewska – Pawluk / PKP PLK)

Oddane do użytku nowoczesne centrum sprawuje nadzór nad ruchem pociągów na ponad 100-kilometrowej linii Lublin Północny – Łuków. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. kosztowała 4,7 mln zł. Zadanie wykonano w całości ze środków własnych PLK. Do nowego obiektu przeniesiono stanowiska dyżurnych ruchu wraz z nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem wybudowanymi w 2017 roku w ramach rewitalizacji odcinka LubartówŁuków. Dotychczas pracownicy kolei korzystali z przybudówki dworca, która teraz zostanie zlikwidowana.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. efektywnie wykorzystują środki budżetowe przeznaczone na rozwój kolei. Pracownicy lubelskiego zakładu spółki oraz mieszkańcy powiatów lubartowskiego i parczewskiego mogą czuć się bezpieczniej dzięki oddanemu właśnie budynkowi lokalnego centrum sterowania. Inwestycja pozwoli również przystąpić spółce PKP S.A. do modernizacji dworca w Lubartowie dzięki przeniesieniu z dworca do budynku LCS urządzeń sterowania ruchem kolejowym – przekazał Piotr Kaliszewski, asystent wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela.

 

Ukończony budynek spełnia wszelkie wymogi funkcyjne i formalne. Zainstalowano m.in. energooszczędne urządzenia jak panele fotowoltaiczne, oświetlenie led, a także pompę ciepła (klimatyzacja, ogrzewanie). Dzięki temu znacząco wzrośnie komfort pracy kolejarzy PLK. W nowym miejscu dyżurni ruchu już nadzorowali na monitorach przejazd ponad 500 pociągów. Pracownicy mają wgląd nie tylko w kursowanie pojazdów na stacji Lubartów, ale też na stacjach Radzyń Podlaski, Bezwola, Parczew, Brzeźnica Bychawska, Bystrzyca k/Lublina oraz wszystkich przystankach osobowych na linii Lublin Północny – Łuków. Liczne kamery zapewniają stały podgląd na przejazdy kolejowo-drogowe. Łącznie nadzór obejmie 15 skrzyżowań dróg z torami. Z LCS obsługiwane są również wyświetlacze Dynamicznej Informacji Pasażerskiej znajdujące się na peronach.

Tego rodzaju nowoczesne lokalne centra sterowania wydatnie wspomagają pracę dyżurnych ruchu dzięki „weryfikowaniu” czynności ludzi przez systemy komputerowe. Możliwe jest prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca. Pracownicy w lokalnych centrach sterowania na bieżąco kontrolują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. To wszystko wpływa na wyraźny wzrost poziomu bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz