Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Nowe wagony zasilają tabor PKP Intercity

Firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych przekazała 60 nowych wagonów spółce PKP Intercity. Kontrakt między dwoma przedsiębiorstwami opiewa w sumie na 81 pojazdów. Jego wartość to blisko 700 mln złotych, a całość udało się sfinalizować dzięki największemu w historii firmy programowi inwestycyjnemu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.

"Fot.

Nowoczesne wagony od poznańskiego producenta przede wszystkim wydatnie zwiększą komfort podróży. Pojazdy zaopatrzone są w wygodne fotele, klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz innowacyjne toalety. Ponadto każde z miejsc w pociągach ma dostęp do gniazdka oraz własne oświetlenie. Pojazdy wzbogacają też wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do odbioru bezprzewodowego Internetu. Dzięki temu podróżni zdołają wykorzystać czas spędzony w trasie w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Nowoczesne pojazdy pozwolą również na zwiększenie prędkości do ok. 200 km/h, a tym samym skrócony zostanie czas przejazdu. Przekazane wagony producent w pełni dostosował do Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Umożliwia to sprawne i wydajne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.

Współpraca między PKP Intercity a FPS

Umowa jest kolejnym przykładem efektywnej współpracy pomiędzy PKP Intercity i H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych. W ostatnim czasie producent dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło natomiast 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych. Począwszy od stycznia 2022 roku przewoźnik odebrał ponadto 9 zmodernizowanych lokomotyw spalinowych nowej serii SU4220. W kwietniu bieżącego roku PKP Intercity zawarły też kolejną umowę z Fabryką H. Cegielski na wykonanie naprawy wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity podpisało z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,75 mld zł brutto.

W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP IntercityKolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy w sumie 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. Przewoźnik ma w planach podwojenie liczby pociągów i znaczne podwyższenie standardu podróży. Prędkość pociągów z aktualnych 120-160 km/h, ma wzrosnąć do 160-250 km/h, pozwalając na znaczne skrócenie czasu przejazdu. Nowe pojazdy będą poza tym dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi.

Chcąc zapewnić pasażerom bezpieczeństwo i wygodę podróży, dalsze inwestycje będą wdrażane sukcesywnie również w kolejnych latach. Dzięki temu do 2030 roku cały tabor znajdujący się w rękach PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany.

Dalszy rozwój kolei, jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jest elementem Europejskiego Zielonego Ładu. Tempo inwestycji w PKP Intercity może zaś uczynić spółkę pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, o neutralnej działalności dla klimatu.

Autor: Paweł Kupsik

Dodaj komentarz