Raport z Polski Tabor

Nowy fotel w lokomotywie EP09 – opinia maszynistów po testach

Naprawa P4 lokomotywy EP09-047 poskutkowała wymianą fotela maszynisty. Test wykonali maszyniści, którzy wykazali chęć przeprowadzenia dalszych na kolejnych pojazdach.

W 2021 roku gliwicki zakład NEWAG przeprowadził naprawę P4 lokomotywy elektrycznej EP09-047. W jej trakcie stary fotel maszynisty zastąpiono, dostarczonym przez Damiro modelem 6830KM-880 marki ISRI. Został on poddany testom, które przeprowadzili najbardziej zainteresowani jego użytkowaniem czyli maszyniści. Trwający blisko rok test pozwolił na jego obiektywną ocenę i sporządzenie uwag które przekazali maszyniści ze Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych eksploatujący lokomotywę EP09-047.

Pojazd ten wykonuje swoją pracę na terenie całego kraju poruszając się po torach z prędkością maksymalną 160 km/h. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce: – Fotel zamontowany został na lokomotywie, która wykonuje pracę liniową zasadniczo na terenie całej Polski z prędkością maksymalną 160 km/h. Jego design oraz ogólna ocena wizualna jest bardzo pozytywna. W opinii czytamy, że fotel został obszyty ciemnym, stylowym materiałem. Tym samym spełnia oczekiwania ponieważ panujące na lokomotywach powodują zabrudzenia. Na ciemnym materiale te są widoczne w ograniczonym stopniu.

Zwrócono również uwagę na zdecydowanie duży, obszyty zagłówek, który w przeciwieństwie do innych zagłówków zastosowanych w fotelach dla maszynistów wlewa się w podstawową część fotela jaką jest oparcie, sprawiając wrażenie jednolitego połączenia zagłówka z oparciem oraz działa bardziej komfortowo na odcinek szyjny kręgosłupa, poprzez ukształtowania oparcia.

Maszyniści chwalą rozwiązanie zagłówka modelu 6830KM-880 ponieważ w innych fotelach zagłówek i oparcie to dwa oddzielne elementy, co powoduje nienaturalne odchylenie kręgosłupa lub brak kontaktu głowy z zagłówkiem. Konsekwencją są bóle kręgosłupa prowadzące do jego schorzeń. W opinii chwalone są również podłokietniki. Ich zalety to szerokość, szybka regulacja w pionie i sprawne kółka służące ich regulacji. Także blokada podłokietnika działa poprawnie, jej elementy nie urywają się, podłokietnik nie spada w dół, co również działo się nagminnie w innych fotelach.

Kolejny aspektem, który oceniono był materiał, z którego wykonano fotel. – Materiał (…) jest bardzo neutralny, to znaczy nie ma chropowatych powierzchni, ani takich z którymi kontakt powodowałby dyskomfort podczas siedzenia na fotelu. Zdecydowanie też da się odczuć jego miękkość oraz oddychalność w dłuższej perspektywie pracy.

Pozytywnie zaopiniowano również rozmieszczenia przycisków służących do pionowej i poziomej regulacji. Ich rozmieszczenie tak z przodu jak i po prawej stronie patrząc w kierunku jazdy uznano za dobre rozwiązanie nie przeszkadzające w prowadzeniu lokomotywy. Zwrócono również uwagę na solidny materiał z którego wykonano przyciski: – Przyciski wykonane są z plastikowych solidnych materiałów, co ma istotne znaczenie z naszego punktu widzenia, gdyż w innych fotelach regulacja podczas jazdy pociągiem często w dużym pośpiechu oraz pod wpływem drgań często kończyła się ich uszkodzeniem.

Dodaj komentarz