Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Nowy przystanek w łódzkim tunelu kolejowym. PKP PLK podpisały umowę

PKP PLK podpisały umowę na budowę trzeciego przystanku w budowanym pod Łodzią tunelu. Inwestycja powstanie między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska. Jej koszt to prawie 188 mln zł.

Nowy, trzeci przystanek będzie nosił nazwę Łódź Koziny.  Zostanie wybudowany przy zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej, w miejscu rozgałęzienia tuneli jednotorowych: dwóch w stronę stacji Łódź Kaliska i dwóch w stronę stacji Łódź Żabieniec.

Przystanek podzielony zostanie na trzy kondygnacje:

  • Poziom komunikacyjny – kondygnacja 1
  • Perony dla pociągów w kierunku stacji Łódź Kaliska i Żabieniec – kondygnacja 2
  • Perony w stronę stacji Łódź Fabryczna – kondygnacja 3

Zadanie za ok. 188 mln zł zrealizuje firma PBDiM Mińsk Mazowiecki, wykonawca kolejowego tunelu średnicowego.

Już od czerwca postępuje budowa komory odgałęźnej, w której będą perony trzeciego przystanku.  Ciężki sprzęt przygotowuje teren. Następnie ściany szczelinowe – zabezpieczą wykop, który sięgnie do głębokości 30 m. Budowana będzie konstrukcja przystanku – płyty: denna, pośrednie i stropowa.

– Budujemy trzeci przystanek Łódź Koziny, który dodatkowo powstał w trakcie projektowania inwestycji. Budowa tuneli, łączących stacje Łódź Fabryczna, Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec to wielka i konieczna inwestycja dla Łodzi, regionu i Polski. Łączy też sieć kolejową, a jednocześnie tworzy rodzaj metra dla Łodzi – powiedział Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.

 

O rozwoju kolei w Łódzkiem mówił także wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Pieniądze krajowe i fundusze unijne inwestujemy w rozwój kolei w województwie łódzkim. Realizowane projekty podniosą komfort i bezpieczeństwo podróży, a także poprawią dostępność kolei. Wszystkie te inwestycje realizujemy w ramach Krajowego Programu Kolejowego.  To największy w historii program inwestycyjny na kolei – podkreślił Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

 

O inwestycjach PKP PLK mówił Prezes Zarządu Spółki.

Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w obszarze aglomeracji i województwa łódzkiego istotnie zwiększają dostępność i rolę kolei jako ekologicznego i atrakcyjnego środka transportu. Wykorzystujemy środki unijne POIiŚ na kontynuacje prac – budowę połączeń między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską, m.in. powstanie przystanek Łódź Koziny. Dzięki środkom budżetowym zapewnimy pasażerom oczekiwany standard obsługi na stacji Łódź Kaliska i poprawimy sprawność ruchu kolejowego –  powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Budowane są przystanki Polesie i Śródmieście.

Na przystanku Łódź Polesie (w rejonie ulic Ogrodowej i Karskiego) budowane są ściany szczelinowe. Powstaje konstrukcja zabezpieczająca 30 m wykop. Równolegle usuwane są kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Następnie budowane będą płyty: denna, pośrednia i stropowa.

Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) wykonawca przygotowuje teren. Demontowane są zbędne obiekty.

Dodaj komentarz