Inwestycje

PKP PLK modernizują linię Łódź Kaliska – Zduńska Wola

Fot. Ł. Hachula / PKP PLK

Trwają prace modernizacyjne na linii kolejowej Łódź Kaliska – Zduńska Wola. W ramach inwestycji w Pabianicach i Kolumnie powstanie nowy peron, przebudowana zostanie stacja Lublinek, a nad Nerem wykonawca wybuduje most. Całość kosztować będzie 387 mln zł.

Efekty modernizacji widać już w Pabianicach, gdzie pasażerowie korzystają z wyższego peronu. Obiekt zyskał nowe oznakowanie i tablice z rozkładem jazdy. Docelowo staną tam także nowe wiaty i ławki.

W trakcie jest także budowa nowego podziemnego przejścia, łączącego dwie strony miasta. Nad betonową konstrukcją ułożono już tory. Po obu stronach tunelu i na peronie gotowe są schody i szyby windowe. Wewnątrz przejścia prace zakończą się w III kwartale br. Obecnie dojście do peronu zapewnia tymczasowe przejście w poziomie szyn.

W Pabianicach wykonawca przygotował już nowe tory i sieć trakcyjną oraz 10 rozjazdów. Utrzymany jest ruch pociągów, a sprawne przejazdy zapewniają nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poprawi się także komfort jazdy przez przejazdy kolejowo-drogowe. Wykonawca poprawia nawierzchnię jezdni.

W Kolumnie dla podróżnych w czerwcu będzie kolejny peron. Podobnie, jak dostępny od 2019 r. pierwszy nowy peron, drugi będzie miał i jasne oświetlenie LED i dojście pochylnią dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wykonawca kończy prace przy układaniu nawierzchni, montuje ogrodzenie i oznakowanie. Będą także wiaty.

Lepsze podróże z Łodzi do Zduńskiej Woli i Sieradza

Nowe dostępniejsze perony powstały także na stacjach Zduńska Wola i Łask, na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola. W tej ostatniej miejscowości wybudowano także nowe przejście podziemne, wyposażone w windy.

Jakie prace przed nami?

Na szlakach Lublinek – Pabianice i Dobroń – Łask do połowy czerwca zmodernizowane będą oba tory. Kończy się regulacja toru i sieci. Ułożono łącznie 28 km nowych torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 13 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 mostów i 2 wiadukty. Zmodernizowano 10 przejazdów kolejowo-drogowych.

W czerwcu roboty obejmą odcinek Łódź Retkinia – Lublinek wraz ze stacją w Lublinku. W maju wykonawca pracował na odcinku Łódź Kaliska – Łódź Retkinia. Demontowane są szyny i podkłady. W kolejnym etapie rozpocznie się układanie nowych torów i sieci trakcyjnej. Po modernizacji stacja Lublinek zyska 2 nowe komfortowe perony. Zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ostatnią fazą inwestycji będą prace na odcinku Pabianice – Dobroń. Zakończenie przewidziano w połowie 2021 roku.

Po modernizacji linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola czas podróży między Łodzią Kaliską a Zduńską Wolą i Sieradzem skróci się o ok. 15 minut. Lepszy dostęp do kolei będzie dla wszystkich podróżnych na stacjach i przystankach: Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Chechło, Dobroń oraz Kolumna. Przebudowa 35 przejazdów zwiększy poziom bezpieczeństwa podróży. Sprawne podróże zapewni komputerowy system sterowania ruchem.

Projekt pn. „Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola” o wartości ok. 387 mln zł netto jest w 65 proc. współfinansowany z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Dodaj komentarz