Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

PKP PLK zmieniają oblicze kolei w Krakowie

PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększa możliwości podróży międzynarodową trasą kolejową E30 w Krakowie i okolicy. Linia o współczesnym, europejskim standardzie wpisuje się w zabytkowe otoczenie stolicy Małopolski. Nowoczesne estakady, mosty i wiadukty łączą się z historią kolei. Pociągi pojadą m.in. po nowej konstrukcji wiaduktu na ul. Grzegórzeckiej, która zachowa oryginalny wygląd. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

PKP PLK zmieniają oblicze kolei w Krakowie
Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK

Dzięki inwestycji zapewniony będzie sprawny przejazd pociągów odcinkiem międzynarodowej trasy E30, łączącej m.in. PrzemyślKrakówWrocław – Zgorzelec. Pociągi przez centrum Krakowa pojadą do 100 km/h. Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei. Rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli zwiększyć i uatrakcyjnić ofertę kolejowych podróży.

Obok budowy estakad i mostów kończy się przygotowanie rewitalizacji XIX-wiecznego wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Projekt przebudowy jest uzgadniany z Wojewódzkim Małopolskim Konserwatorem Zabytków. W najbliższych tygodniach planowane są prace budowlane, które potrwają do końca 2022 roku. Projekt zakłada budowę nowoczesnej konstrukcji, na której będą dwa tory kolejowe. Ściany i sklepienia wiaduktu zostaną ułożone z kamienia i cegieł, pozyskanych z oryginalnej budowli. Wykonawcy szacują, że nowy obiekt będzie gotowy pod koniec przyszłego roku.

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką powstał w 1863 roku jako część linii kolejowej łączącej Kraków z Lwowem. Początkowo był mostem nad starorzeczem Wisły. Po dwudziestu latach i budowie ul. Grzegórzeckiej przyjął obecną formę. W 2017 roku PLK przystąpiły do modernizacji krakowskiej linii średnicowej, której wiadukt jest ważnym elementem. Obiekt musi sprostać współczesnym wymaganiom, aby pociągi mogły go bezpieczne pokonywać.

Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK

W centrum Krakowa powstają dodatkowe tory kolejowe. By znaleźć dla nich miejsce usunięto nasyp, w jego miejscu budowane są estakady oraz powiększane wiadukty. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja za przeszło 1 mld zł. Współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEFŁącząc Europę.” Więcej o projekcie: www.krakow-rudzice.pl.

Źródło: PKP PLK

PKP PLK zwiększają dostępność połączeń na linii E30 Opole – Kędzierzyn-Koźle [ZDJĘCIA]

Dodaj komentarz