global Inwestycje Wydarzenia

Poznaliśmy wygląd czeskiego terminalu Dlouhá Míle

Czeski zarząd kolei przedstawił wizualizacje przyszłego kształtu terminalu Dlouhá Míle. Obiekt powstanie na linii kolejowej Praga -Ruzyně – Praga-Lotnisko im. Václava Havla. Zdaniem zarządcy, terminal dorówna stacjom z europejskich stolic.

Wizualizacja terminalu przesiadkowego
Wizualizacja terminalu przesiadkowego

Terminal zlokalizowany zostanie w pobliżu lotniska, centrum handlowego Šestek i obwodnicy Pragi.

– Nowy węzeł komunikacyjny stworzy istotne połączenie transportu kolejowego i drogowego. Umożliwi łatwe przesiadanie się do transportu miejskiego i podmiejskiego. Na terenie obiektu powstanie także parking Park&Ride, który będzie wartością dodaną do lotniska – mówił Jiří Svoboda, dyrektor generalny Zarządu Kolei.

Za przygotowanie ostatniego etapu projektu nowej linii kolejowej odpowiada firma konsultingowa AFRY CZ. Autorem rozwiązania architektonicznego inwestycji jest zaś biuro Pavlíček Hulín architekti.

– Projekt w pełni wykorzystuje potencjał terminalu – nie tylko jako węzła komunikacyjnego, ale także jako istotnego obiektu dla przyszłej rozbudowy okolicy – mówił Jiří Pavlíček z biura Pavlíček Hulín architekti. – Naszym priorytetem jest funkcjonalność, bezpieczeństwo, płynność ruchu i szybkość przewozu. Ponadto – istotna jest jakość inwestycji, atrakcyjność i oddziaływanie na środowisko.

 

Dominantą przyszłego, nowoczesnego i pozbawionego barier architektonicznych terminalu jest jego dach. Wysokość zmienia się w zależności od funkcji poszczególnych części obiektu. Dach znajduje się najniżej nad peronami autobusowymi i wznosi się po łuku w kierunku głównego wejścia do podziemnej części obiektu – tam gdzie przesiądziemy się na pociąg.

– Koncepcja umożliwia przemieszczanie się tzw. suchą stopą. Jednocześnie prowadzi pasażera do wybranego miejsca. Obszerny dach to intuicyjny system nawigacji. Jego najwyższy punkt „informuje” o miejscu, gdzie znajduje się wejście – dodał Jiří Pavlíček. – To właśnie prostota orientacji i możliwie najkrótszy czas przejścia między autobusem a pociągiem były podstawowymi parametrami wejściowymi do projektowania stacji.

 

Dach będzie przeszklony w części centralnej, by wpuścić światło na poziomy dolne. W części południowej znajdą się panele fotowoltaiczne, które pokryją zużycie terminalu, a także umożliwią ładowanie samochodów elektrycznych na parkingu.

W obiekcie znajdą się kasy biletowe, poczekalnia, sklepy, zaplecze techniczne i zaplecze dla maszynistów.

Wykonawca zagospodaruje także teren wokół obiektu. Część z powierzchni pionowych oraz dach zostaną zazielenione. W zamyśle zatrzymana woda deszczowa ma nawilżyć powietrze w okolicy.

Na parkingu P&R znajdą się m.in. drzewa. W studium architektonicznym uwzględniono również możliwą potrzebę zwiększenia pojemności parkingowej w przyszłości do około 2100 miejsc, poprzez stopniowe zastępowanie poszczególnych części parkingu poziomowego nawet siedmioma czterokondygnacyjnymi obiektami parkingowymi.

Dodaj komentarz