Wydarzenia

Program Przystankowy na Lubelszczyźnie w realizacji

Nowy przystanek w podlubelskich Łagiewnikach oraz zmodernizowane perony w Kraśniku, Zamościu Starówce oraz Zamościu Wschód ułatwią dostęp do kolei i podniosą komfort podróżowania. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do kolejnych inwestycji w województwie lubelskim, rozpisując nowe postępowanie przetargowe.

Przystanek Zamość Starówka (Fot. A. Lewandowski / PKP PLK)
Przystanek Zamość Starówka (Fot. A. Lewandowski / PKP PLK)

Kolejny etap „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, tym razem ułatwi podróże na Lubelszczyźnie. Podpisanie umowy na budowę i modernizację przystanków w systemie „Projektuj i Buduj” zaplanowano w III kwartale 2022 r. Zakończenie projektów przewiduje się na IV kwartał 2023 roku.

Nowa lokalizacja uzupełni regionalny transport kolejowy

Przystanek w Łagiewnikach pomiędzy Ciecierzynem a Rudnikiem na linii ŁukówLublin Północny (lk30) zostanie umiejscowiony obok przejazdu kolejowo-drogowego w Łagiewnikach.

Inwestycja spełni wszystkie standardy zarówno ułatwiające dostęp dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się, jak i gwarantujące bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Dojście do peronu będzie od strony przejazdu. Na peronie zostanie zamontowane oświetlenie, a ponadto zabudowane wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie i gabloty z rozkładami jazdy. W rejonie przystanku zostaną zamontowane stojaki rowerowe.

Kolejne trzy przystanki wykonawca przebuduje. Mianowicie: perony na stacji Kraśnik (na trasie między Lublinem Głównym a Stalową Wolą lk 68) i przystankach Zamość Starówka oraz Zamość Wschód (na odcinku Zawada-Hrubieszów lk 72).

Jak będzie wyglądała modernizacja peronów?

Wykonawca przedłuży 100 metrowe perony Zamość Starówka i Zamość Wschód do 200 metrów. Natomiast peron w stacji Kraśnik do 250 m. Taka zmiana umożliwi przewoźnikom sprawniejsze planowanie postojów na stacji, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych.

Dodatkowo przystanki Zamość Starówka i Zamość Wschód wykonawca dostosuje do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zbuduje pochylnię, system ścieżek naprowadzających, a także zamontuje nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne.

Skala prowadzonych działań w województwie

Na Lubelszczyźnie program przystankowy obejmuje 13 lokalizacji. Oprócz przystanku w Łagiewnikach są to: Żurawnica, Leopoldów, Sarnów, Bystrzyca koło Lublina, Kraśnik, Wólka Niedzieliska, Zamość Starówka, Zamość Wschód, a także Chotyłów. Przystanki Szczebrzeszyn Miasto, Klemensów, Długi Kąt zmienią swoją lokalizację, by zapewnić mieszkańcom łatwiejszy dostęp do kolei.

– Realizacja Programu Przystankowego w Województwie Lubelskim wkracza w decydującą fazę. Nowy przystanek w Łagiewnikach i zmodernizowane perony w Kraśniku i Zamościu przyniosą mieszkańcom Lubelszczyzny wymierne korzyści i przyciągną na kolej jeszcze więcej podróżnych. Bogatsza oferta przewozów pozwoli natomiast z powodzeniem konkurować kolejom z transportem samochodowym. Wszystko to dzięki realizacji „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. W jego ramach polski rząd przeznaczył na infrastrukturę przystankową miliard złotych – powiedział Piotr Kaliszewski, asystent wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela.

 

Dodaj komentarz