Tramwaje

Przedostatni tramwaj Jazz Duo już w Gdańsku [ZDJĘCIA]

29 z 30 zamówionych w Bydgoszczy tramwajów dotarł do Gdańska w nocy z 27 na 28 stycznia 2021 r. Jest to dwukierunkowy tramwaj PESA Jazz Duo, który wejdzie w skład taboru spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, z numerem bocznym 1084.

fot. Paweł Marcinko / KFP

Rozładunek nowego tramwaju odbył się tradycyjnie przed Urzędem Miejskim na torowisku przy ul. Nowe Ogrody. Dostawa odbyła się w ramach drugiej transzy zamówienia na kolejne 15 pojazdów. Zwieńczenie pierwszej partii było wyjątkowe, ponieważ w czerwcu ub. r. do Gdańska przyjechał tramwaj w specjalnych, biało-zielonych kolorach. Odmienna fabryczna malatura pojazdu o numerze bocznym 1070 to barwy Lechii Gdańsk, co było hołdem złożonym przez miasto z okazji jubileuszu 75-lecia klubu sportowego.

Realizacja drugiej transzy zamówienia, czyli kolejnych 15 nowoczesnych tramwajów rozpoczęła się 1 października ubiegłego roku. Od tego czasu z bydgoskiej Pesy do Gdańska systematycznie docierają kolejne nowe tramwaje. Ostatni, wyczekiwany przez GAiT pojazd będzie miał numer boczny 1085.

Przypomnijmy, nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z wandaloodpornych materiałów. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Nowe tramwaje zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego. Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.

W Gdańsku od 2015 roku jeździ pięć tramwajów PESA Jazz Duo, jednak różnią się one od dostarczanych właśnie pojazdów, ponieważ nowe modele zyskały szereg rozwiązań, które dodatkowo podnieść mają komfort jazdy pasażerów. M. in. w pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB, w kabinie motorniczego pojawił się wymieniony wcześniej defibrylator, poprawiono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne oraz udoskonalono oświetlenie stopni wejściowych. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenie, ta zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.

Dodaj komentarz