Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Rail Baltica i projekt odcinka Kowno – Wilno

RB Rail, spółka odpowiedzialna za koordynację projektu Rail Baltica ogłosiła właśnie nowy, ponowny przetarg na wykonanie projektu wraz z nadzorem projektowym dla budowy węzła kolejowego na odcinku pomiędzy Kownem i Wilnem. W inwestycji weźmie udział także LTG Infra, firma świadcząca obsługę projektu Rail Baltica bezpośrednio na Litwie.

"<yoastmark

Uruchomienie procedury przetargowej po raz kolejny (pierwszy konkurs ogłoszono wiosną tego roku) pozwala dostosować wymagania do szerszych kwalifikacji, dzięki czemu więcej przedsiębiorstw zyska szansę na udział w procesie.

Wytyczne konkursu przetargowego

Ogłoszony na nowo przetarg dotyczy projektu wraz z nadzorem dla budowy takich elementów infrastruktury, jak:

  • podtorze kolejowe,
  • nawierzchnia torowa (tor 1435 milimetrów) z dwuliniowym torem szybkobieżnym, wraz z postawieniem obiektów towarzyszących,
  • zelektryfikowana linia kolejowa RB łącząca węzeł miejski Kowna z węzłem Wilna.

Według podanych kryteriów długość odcinka wyniesie mniej więcej 65 kilometrów. Do tego konieczna będzie przebudowa kilkunastu kilometrów już istniejącej i działającej linii. Ta funkcjonuje jednak na innym rozstawie, to jest 1520 milimetrów. W projekcie powinno znaleźć się opracowanie dla trzech stref mijania, jednego tunelu drogowego, trzynastu wiaduktów kolejowych i piętnastu przepustów. Inwestor chce, by w dokumentacji zostało przewidziane rozmieszczeniu ośmiu specjalnych przejść dla dzikich zwierząt.

Do pierwszego, kwalifikacyjnego etapu konkursu firmy mogą zgłaszać się do 14 października tego roku. Inwestor podzieli zadanie na mniejsze części. W ramach umowy konieczne będzie nie tylko sporządzenie projektu, ale też rozpoznanie terenu czy zrealizowanie niezbędnych formalności.

Pierwszy etap przetargu, zgodnie z założeniami, powinien zostać rozstrzygnięty do końca roku. W drugiej połowie 2023 roku możliwe będzie już podpisanie kontraktu.

Krótkie spojrzenie na Rail Baltica

Linia kolejowa Rail Baltica (biegnąca przez około 870 kilometrów) pozwoli składom poruszać się z prędkością do 249 kilometrów na godzinę. Głównym celem tego ogromnego projektu jest ujednolicenie połączenia kolejowego na terenie państw unijnych. Na niektórych obszarach, w tym pomiędzy krajami bałtyckimi i Litwą, Łotwą, a także Estonią obowiązują różne rozstawy torów. W dużej mierze ogranicza to możliwości szybkiej komunikacji transportowej.

Założeniami inwestycji Rail Baltica jest ponadto poprawa dostępności do pociągów pasażerskich kursujących pomiędzy stolicami państw i głównymi, większymi miastami oraz usprawnienie połączeń z takimi obiektami, jak lotniska oraz porty morskie.

Dodaj komentarz