Tabor Wydarzenia

Rumunia zainwestuje miliard euro w pociągi wodorowe

Rada Techniczno-Gospodarcza Ministerstwa Transportu w Rumunii zatwierdziła projekt związany ze znaczącą dla tego kraju inwestycją – podjęto decyzję o zakupie aż dwunastu zespołów trakcyjnych zasilanych ogniwami wodorowymi. Jest to oczywiście założenie długoterminowe, nie tylko ze względu na kwestie techniczne, ale i finansowe. Taki zakup będzie kosztował Rumunię prawie miliard euro. W kwocie tej, poza pojazdami kolejowymi, mieści się również trzydziestoletni okres serwisowania pociągów wodorowych. Konieczne będzie oczywiście także postawienie odpowiednich stacji zasilających.

Fot. ilustracyjne / Alstom
Fot. ilustracyjne / Alstom

Taki projekt inwestycyjny pozwoli optymalnie zagospodarować usługi transportowe na liniach do tej pory niezelektryfikowanych. Zgodnie z założeniami, pociągi wodorowe będą kursować chociażby na trasach łączących Bukareszt z lotniskiem Otopeni czy Targoviste.

Zamówienie wraz z zakupem oraz wdrożeniem taboru powinno orientacyjnie zająć czterdzieści miesięcy.

Jakie wymogi stawia Rumunia?

Rumuńskie Ministerstwo Transportu ogłosiło 10 maja, jakie parametry techniczne bierze pod uwagę w przypadku zeroemisyjnych pociągów wodorowych. Za zakup odpowiedzialny będzie Urząd ds. Reformy Kolejnictwa. W ramach umowy z przyszłym dostawcą pojazdów, Rumunia planuje zamówić dwanaście zespołów trakcyjnych, z których każdy ma zapewnić przynajmniej 160 miejsc pasażerskich siedzących i tyle samo stojących. W każdym składzie ma się znaleźć także po kilkanaście miejsc przeznaczonych do przewozu rowerów. Standardowo pociągi będą poruszać się z prędkością do 140 kilometrów na godzinę.

Zgodnie ze wstępnymi wyliczeniami podanymi w ogłoszeniu na stronie internetowej Ministerstwa, w ramach wyposażenia zespołu trakcyjnego konieczne będzie zamontowanie minimum jednej toalety standardowej oraz jednej przeznaczonej dla pasażerów z ograniczoną sprawnością fizyczną. Na pokładzie pojazdów muszą zostać zainstalowane stacje zasilające dla urządzeń vendingowych (automatów z napojami i przekąskami).

W przypadku wymagań stricte technicznych wspomnieć można o konieczności dostosowania pociągów wodorowych do szyn o rozstawie 1435 milimetrów. Ponadto producent musi zastosować w nich systemy bezpieczeństwa takie, jak ETCS na poziomie 1 oraz 2. Pojazdy powinny zostać wyprodukowane z surowców zgodnych z normami ochrony środowiska i o podwyższonej odporności na działania wandali. Minimalny czas eksploatacji składów to osiemnaście lat, a całkowita żywotność taboru w założeniu będzie osiągała trzydzieści lat.

Dodaj komentarz