Inwestycje Wydarzenia

Rusza przebudowa dworców w Dolinie Popradu

Na początku trzy: Zubrzyk, Rytro i Barcice, a docelowo dwanaście. Tyle obiektów zostanie przebudowanych w Dolinie Popradu. Choć niewielkich rozmiarów, połączą w wyglądzie nowoczesność i górski charakter, a do tego będą przyjazne środowisku i osobom z niepełnosprawnościami. Z pierwszych starych/nowych obiektów podróżni skorzystają na początku przyszłego roku.

Dworzec kolejowy Rytro / Wizualizacja
Dworzec kolejowy Rytro / Wizualizacja

Inwestor realizuje prace w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Wszystkie trzy inwestycje to przebudowy dworców, które wpłyną pozytywnie na ich wygląd, funkcjonalność oraz ich bezpośrednie otoczenie.

O zmianie oblicza urokliwych dworców – Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych powiedział:

– W Polsce przybywa komfortowych, bezpiecznych, przyjaznych podróżnym i ekologicznych dworców. Nie inaczej będzie w Dolinie Popradu, gdzie rozpoczynają się właśnie przebudowy trzech obiektów w Zubrzyku, Barcicach i Rytrze. Niebawem dołączą do nich kolejnych dziewięć dworców w Dolinie Popradu.

 

O wpisaniu się tych realizacji w rządowy Program Inwestycji Dworcowych mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury:

– Rozpoczęcie przebudowy dworców Zubrzyk, Rytro i Barcice to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy powiatu nowosądeckiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowane budynki wszystkich tych dworców staną się wizytówkami wspomnianych miejscowości, ważnymi centrami społeczności lokalnych i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po Dolinie Popradu. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych. W jego ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców.

 

 

– Po zakończonej niedawno przebudowie Krakowa Swoszowic, rozpoczynamy prace budowlane na kolejnych trzech dworcach w Małopolsce, tym razem w Dolinie Popradu. Są to obiekty w Zubrzyku, Barcicach i Rytrze. Dzięki inwestycjom staną się one budynkami funkcjonalnymi, przyjaznymi dla podróżnych oraz łączącymi w sobie nowoczesność i górski charakter – podkreśla Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

 

Ponad połowa środków z funduszy europejskich

Małopolska od lat konsekwentnie inwestuje w transport kolejowy. Kupujemy nowoczesne pociągi, budujemy innowacyjne zaplecze techniczne. Cieszy fakt, że te milionowe nakłady przynoszą pożądane efekty. Z roku na rok rośnie liczba mieszkańców i turystów, którzy zamiast samochodu wybierają szybkie i ekonomiczne pociągi kursujące po regionie. Modernizacja dworców kolejowych w Dolinie Popradu to inwestycja, która nie tylko usprawni funkcjonowanie okolicznych mieszkańców, ale sprawi, że ziemia sądecka będzie atrakcyjniejsza dla turystów. Cały projekt to wartość ponad 60 milionów złotych, z czego 37 milionów pochodzi z funduszy europejskich. To dzięki nim możemy w Małopolsce tworzyć infrastrukturę kolejową na miarę XXI wieku – mówi Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego.

 

Wielkie zmiany małopolskiej kolei

Modernizacja polskiej kolei i zwiększenie jej udziału zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych to część Europejskiego Zielonego Ładu. Kolej ma olbrzymi potencjał proekologiczny, dlatego Fundusze Europejskie już od ponad 20 lat wspierają szeroko zakrojoną modernizację głównych szlaków kolejowych przebiegających przez Polskę. Lada moment zakończy się, wsparta w 81% z budżetu Unii Europejskiej, kompleksowa modernizacja kolei w Krakowie, a kontynuowane będzie unowocześnienie linii dojazdowych do stolicy Małopolski oraz wsparcie przebudowy dworców w regionie. Teraz przyszedł czas na dworce w Dolinie Popradu. Dzięki unijnemu wsparciu dworcom w Zubrzyku, Rytrze i Barcicach udało się zapewnić budżet pozwalający, nie tylko na ich odnowienie, ale także na ich kompleksową modernizację. To jeden z elementów unijnej strategii, której zamysłem jest, aby kolej w państwach Unii Europejskiej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

 

Dodaj komentarz