global Inwestycje

São Paulo planuje inwestycje w kolej

Rząd stanu São Paulo opracował strategiczny plan kolejowy. Jego celem jest rewitalizacja dużej części sieci niewykorzystanych lub podupadających linii w wielu częściach stanu.

W planie działania uwzględniono pięć dużych projektów. (Fot. OS2Warp)
W planie działania uwzględniono pięć dużych projektów. (Fot. OS2Warp)

Plan opracował Departament Logistyki i Transportu, który powołał grupę roboczą do jego realizacji. Następnie przedstawił projekt ustawy określający szczegóły państwowemu zgromadzeniu ustawodawczemu.

Kluczem do planu jest możliwość oferowania koncesji sektorowi prywatnemu na eksploatację infrastruktury i usług kolejowych. Pod wieloma względami odzwierciedla to ostatnie ustawodawstwo federalne, które ma na celu promowanie budowy nowych linii lub ożywienia opuszczonych tras.

Około 2500 km linii kolejowej stanu São Paulo jest albo porzucone, albo ledwo wykorzystywane. Sekretarz stanu ds. logistyki i transportu João Octaviano Machado Neto określa te miejsca jako „blizny miejskie” w miastach w całym stanie. Ożywienie tych tras zmniejszy koszty transportu i poprawi konkurencyjność przemysłową, a także rolniczą. Jednocześnie pomoże zrównoważyć transport towarowy poprzez eliminację logistycznych wąskich gardeł. Kolej jest obecnie coraz częściej postrzegana jako zrównoważona alternatywa dla zatłoczonej sieci drogowej.

Integralną częścią Planu Strategicznego jest Stanowy Plan Działań w zakresie Transportu Pasażerskiego i Logistyki Towarów dla Makrometropolii São Paulo. Przewiduje on inwestycje sektora prywatnego o wartości 70 miliardów reali. Z tego 54,2 miliardy reali samorząd chce przeznaczyć na sieci kolejowe w regionach metropolitalnych São Paulo, Campinas, Sorocaba, Baixada Santista, a także São José dos Campos. Łącznie sieci te obsługują około 70% kolejowych przewozów towarowych w stanie.

W planie działania uwzględniono pięć dużych projektów, które mają zostać ukończone do 2040 r.:

  • budowa wieloletniego projektu Ferroanel, który miałby ukończyć obwodnicę wokół São Paulo, umożliwiając pociągom towarowym ominięcie zatłoczonego centralnego obszaru podmiejskiego;
  • rozwój tras przesyłek ekspresowych.
  • zdublowanie zachodniego odcinka obwodnicy Rodoanel.
  • rozwój multimodalnego korytarza zeroemisyjnego „zielona linia” między płaskowyżem São Paulo a portem Santos w celu uzupełnienia istniejących połączeń kolejowych i autostrady Anchieta.
  • uruchomienie międzymiastowych kolejowych usług pasażerskich łączących São Paulo, Campinas, Sorocaba, Santos i São José dos Campos.

Dodaj komentarz