Inwestycje Tabor Wydarzenia

Skład umyty w godzinę. PKP Intercity zakończyło przebudowę warszawskiej myjni

Na stacji postojowej Warszawa Grochów zakończyła się przebudowa automatycznej myjni pociągów PKP Intercity. Obiekt ten to jeden z siedmiu zaplanowanych nowoczesnych myjni przewoźnika.

Nowa myjnia automatyczna PKP Intercity Warszawa Grochów (Fot. PKP Intercity)
Nowa myjnia automatyczna PKP Intercity Warszawa Grochów (Fot. PKP Intercity)

Inwestycja zrealizowana na warszawskim Grochowie pozwoli znacznie skrócić czas mycia składów PKP Intercity. Od dziś mycie elektrycznego zespołu trakcyjnego lub pociągu z maksymalnie 9 wagonami trwać będzie godzinę.

Jak wygląda myjnia PKP Intercity?

Wyremontowany obiekt otrzymał szereg nowych usprawnień. Sercem myjni są trzy samojezdne portale ramowe, które w sposób zautomatyzowany wykonują proces czyszczenia pociągu stojącego na stanowisku. Odpowiednio zaprojektowane i zaprogramowane urządzenia można dostosować do poszczególnych rodzajów taboru. Dzięki temu z myjni skorzystają zarówno klasyczne składy wagonowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne, m.in. ED74, ED160 i ED161. Dzięki inwestycji trzykrotnie skrócił się czas mycia pociągu. Nowa myjnia pozwala także na mycie dachów, jak również nabłyszczanie i osuszanie składów. W wyremontowanym obiekcie możliwe będzie też czyszczenie wnętrza pociągów.

– Chcemy, żeby polska kolej była jak najbardziej przyjazna dla podróżnych. Dlatego inwestujemy w nowe wagony oraz lokomotywy – komfortowe, bezpieczne i ekologiczne. Rozwijamy również stacje postojowe, czego przykładem jest myjnia na warszawskim Grochowie. Do 2030 w ramach strategii inwestycyjnej w całej Polsce PKP Intercity wybuduje 7 nowoczesnych, proekologicznych myjni – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Inwestycja z myślą o środowisku

Inwestor wyposażył automatyczną myjnię w oczyszczalnię ścieków, pracującą w obiegu zamkniętym. Pozwoli to na wielkokrotne wykorzystanie wody z mycia, która będzie pozyskiwana również z opadów atmosferycznych. W obiekcie znajduje się także zautomatyzowany system dozowania środków chemicznych, dzięki czemu ich wykorzystanie będzie zauważalnie niższe. Te rozwiązania pozwolą PKP Intercity zmniejszać zużycie wody i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.

Kolejne działania przybliżają nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Strategiczne znaczenie ma tutaj realizowany program inwestycyjny PKP Intercity, dzięki któremu na tory wyjeżdżają kolejne nowoczesne pojazdy, a obsługujące je zaplecza techniczne zmieniają swoje oblicze. Co ważne, projekty taborowe i infrastrukturalne zostały zaplanowane z uwzględnieniem prośrodowiskowych rozwiązań. Zielona kolej to transport przyszłości – przekonuje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Przebudowa z unijnym dofinansowaniem

Koszt przebudowy myjni wyniósł ponad 11,8 mln zł netto. Wykonawca podzielił inwestycję na dwa etapy. W pierwszym dostarczono, a także zamontowano urządzenia myjące, przystosowując jednocześnie obiekt. Wykonawcą prac była firma Agat S.A. Drugi etap składał się z budowy hali dla nowego stanowiska mycia i wykonania prac budowlanych z zakresu infrastruktury technicznej. Wykonawcą prac było Przedsiębiorstwo Budowlano Projektowe Fraktal Marta Kupczak.

Dodaj komentarz