Aktualności

Stadler Polska z nowymi zamówieniami z polskiego rynku

W styczniu firma Stadler Polska podpisała dwa nowe kontrakty – na dostawę 50 tramwajów dla Krakowa oraz 71 pociągów Flirt dla Mazowsza. Do współpracy przy realizacji zamówień zostaną zaproszeni lokalni partnerzy i dostawcy, a w siedleckim zakładzie powstanie ponad 200 nowych miejsc pracy. O nowych zamówieniach i rozwoju firmy Raport Kolejowy rozmawiał z Tomaszem Prejsem, członkiem zarządu i dyrektorem zarządzającym, oraz Dorotą Wolską, kierownikiem działu personalnego i administracji w Stadler Polska.


Raport Kolejowy: Na początku roku media obiegły informacje na temat nowych zamówień dla Stadlera na rodzimym rynku. Jakie pojazdy będą produkowane w Siedlcach na polski rynek?

Tomasz Prejs: Zgadza się – w styczniu mieliśmy przyjemność podpisać dwa prestiżowe kontrakty z polskimi przewoźnikami. Pierwszy to zamówienie na 35 tramwajów dla miasta Krakowa z opcją na kolejne 15 jednostek. To zamówienie zrealizujemy w konsorcjum z naszym partnerem – firmą Solaris Bus & Coach z Poznania. Nasi inżynierowie wspólnie konstruują nowoczesny tramwaj dla Krakowa. Pudła i wózki pojazdów powstaną w zakładzie spółki joint-venture Solaris Tram w Środzie Wielkopolskiej. W Siedlcach pojazdy zostaną zbudowane i uruchomione. Drugie zamówienie to kontrakt ramowy na dostawę 71 pociągów typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Już po raz drugi wyprodukujemy pociągi dla Mazowsza. Pasażerowie linii SiedlceWarszawa dobrze znają i cenią nasze Flirty kursujące na tej trasie już od 2008 r. Teraz wyprodukujemy dla Kolei Mazowieckich nowoczesne, energooszczędne i komfortowe pociągi Flirt trzeciej generacji.

Raport Kolejowy: Czy macie plany na współpracę podczas realizacji tego kontraktu z polskimi firmami?

TP: Jak najbardziej. Pojazdy zostaną wyprodukowane w naszym zakładzie we współpracy z naszymi lokalnymi partnerami i dostawcami. Aktualnie jest to ponad 2 tys. małych, średnich i większych polskich przedsiębiorstw.
RK: Czy to oznacza, że rodzimym firmom niczego nie brakuje i jesteśmy konkurencyjni na rynku?

TP: Tak właśnie jest. Co istotne, dostawcy, którzy nawiązują współpracę z siedleckim zakładem, jeśli potwierdzą swoje kompetencje w dziedzinie jakości i terminowości, mogą rozpocząć współpracę z innymi zakładami Stadlera – np. w Niemczech czy Szwajcarii. Jest to więc dla nich szansa na rozwój lokalnej działalności o eksport.

RK: A czy nowe zamówienia przełożą się na nowe miejsca pracy w siedleckim zakładzie?

Dorota Wolska: Zdecydowanie. Dzięki nim będziemy mogli nie tylko zagwarantować obecne miejsca pracy, ale także znacznie zwiększyć zatrudnienie w Stadler Polska. Te zamówienia oznaczają pewność i stabilność zatrudnienia w naszej firmie w kolejnych latach. Dzięki umowom z MPK Kraków i Kolejami Mazowieckimi stworzymy w Siedlcach ponad 200 nowych miejsc pracy. W styczniu rozpoczęliśmy proces rekrutacji, który potrwa kilka najbliższych miesięcy.


RK: Jakich pracowników Stadler Polska będzie zatrudniać?

DW: W naszym zakładzie realizujemy m.in. proces zakupu komponentów do pojazdów szynowych, proces budowy oraz uruchomienia pociągów i tramwajów. Potrzebujemy przede wszystkim monterów do obszaru elektrycznego oraz mechanicznego, w tym elektryków, mechaników, mechatroników, klejarzy, magazynierów, ale także pracowników niewykwalifikowanych. W związku z prowadzonymi manewrami pojazdów na bocznicy kolejowej poszukujemy również pracowników ze specjalnymi uprawnieniami kolejowymi, np. manewrowych czy prowadzących pojazdy kolejowe. Do obsługi administracyjnej nowych projektów potrzebujemy nowych pracowników na stanowiska biurowe, m.in. w działach zaopatrzenia, logistyki czy inżynierii.

Dodaj komentarz