Inwestycje

Umowy na blisko 4,3 mld zł zakontraktowane – PKP Intercity nie zwalnia tempa inwestycji

Nowe i zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne i lokomotywy, czy setki zmodernizowanych wagonów, które już teraz wożą pasażerów – PKP Intercity zaczął 2020 rok z podpisanymi umowami na blisko 4,3 mld zł brutto.

Długofalowy program „PKP IntercityKolej Dużych Inwestycji” zakłada zakup nowego i modernizację istniejącego taboru oraz zaplecza technicznego. Do 2023 r. spółka przeznaczy na jego realizację ponad 7 mld zł.
Coraz mocniej wkraczamy w najważniejszą fazę projektu, czyli odbiory od producentów taboru kolejnych wagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na tym etapie pasażerowie będą mogli przekonać się jak wielkiej przemiany PKP Intercity jesteśmy obecnie świadkami – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Kolej stawia na komfort

Wygodne fotele, klimatyzacja, gniazdka elektryczne, Wi-Fi czy wyciszone wnętrza dzięki zabudowie nowoczesnych wózków. Z tych udogodnień już teraz korzystają podróżujący z PKP Intercity wagonami, które zmodernizował H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Zawarty w listopadzie 2017 r. kontrakt dotyczył 60 wagonów typu 111A. Umowa przewidywała prawo opcji na modernizację 30 kolejnych wagonów, z którego skorzystało PKP Intercity, co zwiększyło wartość umowy do blisko 410 mln zł brutto.
Do tej pory tabor PKP Intercity został wzmocniony łącznie o 204 nowoczesne wagony spośród ponad 400, których dotyczą już podpisane umowy modernizacyjne. Oprócz 90 jednostek, których modernizacja zakończyła się w grudniu 2019 r., H. Cegielski FPS jeszcze w grudniu 2017 r. dostarczył 22 wagony 144A.
Kolejnych 16 wagonów (serii 111A; po przebudowie oznaczone 168A) dostarczyła spółka NEWAG. Nowosądecki zakład zmodernizował wagony na bezprzedziałowe, z klimatyzacją, monitoringiem i system informacji pasażerskiej. Te udogodnienia doceniają m.in. pasażerowie z Krakowa i Gdyni.
Z kolei 10 wagonów zmodernizowało konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Wartość kontraktu dotyczącego wagonów typu 140A/112A wyniosła ponad 41 mln zł brutto. Ponadto bydgoska spółka dostarczyła 13 wagonów typu Z1, 145A i 144A przekształconych w restauracyjne, 20 zmodernizowanych przedziałowych oraz 33 zmodernizowane bezprzedziałowe wagony 2. klasy.

Kolejne wagony wkrótce na torach

Zawarte umowy zakładają odebranie w najbliższych latach kolejnych nowoczesnych pojazdów. Za jedną z kluczowych realizacji odpowiada PESA Bydgoszcz. Po rozszerzeniu w 2018 r. trzech umów na modernizację 163 wagonów o kolejne 82 pojazdy, do PKP Intercity ma trafić z bydgoskiej spółki łącznie 245 komfortowych wagonów. Wartość umowy to blisko 1,03 mld zł brutto. Z tej puli PKP Intercity odebrało już wspomniane 33 zmodernizowane wagony 2. klasy. Spośród ok. 200 wagonów, które trafią z Bydgoszczy do PKP Intercity, 60 będą stanowić jednostki COMBO, tj. wielofunkcyjne, przedziałowe wagony o podwyższonym standardzie.
Z kolei 81 nowych wagonów dostarczy PKP Intercity H. Cegielski FPS. Łącznie wartość kontraktu wzrosła do niemal 700 mln zł brutto. Wagony będą przystosowane do prędkości 200km/h i zyskają kategorię Express InterCity (EIC).
Poznańska spółka zrealizuje dla PKP Intercity również modernizację 10 wagonów 145Ab na wagony restauracyjne. Wartość umowy to 61,4 mln zł brutto.

Dodaj komentarz