global Inwestycje Tabor

W Namibii powstanie lokomotywa wodorowo-dieslowa?

W Namibii ruszył właśnie projekt HyRail Namibia, finansowany przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych z Niemiec. Inwestycja jest z pewnością godna szczególnej uwagi – plany zakładają opracowanie modelu lokomotywy zasilanej wodorem i olejem napędowym.

Fot. cmb.tech
Fot. cmb.tech

Założenia pilotażowego projektu

Niemieckie Ministerstwo wybrało w ramach swojego programu dotacyjnego projekt stworzenia dwupaliwowej lokomotywy do użytku przez kolej namibijską. Nad poprawnym przebiegiem inwestycji czuwa konsorcjum zarządzane przez Hyphen Technical (a w którego składzie znajdują się: TransNamib Holdings Limited, Uniwersytet w Namibii, CMB.TECH oraz Traxtion). Głównym celem przedsięwzięcia jest opracowanie technologii, w której częściowo wykorzystywane będzie zasilanie wodorowe.

Od samego początku tworzenie prototypów będzie skupione na możliwie ekonomicznym wykorzystaniu już dostępnych rozwiązań. Tym samym do opracowania lokomotyw na dwa rodzaje zasilania użyte zostaną tradycyjne pojazdy spalinowo-elektryczne. Dotychczas używane w nich silniki zostaną zmodernizowane w taki sposób, by możliwe było zasilanie ich wodorem. Ten etap projektu wykorzysta technologię wodorową, którą wdrożyło przedsiębiorstwo CMB.TECH. Lokomotywy będą w przyszłości zestawiane także ze specjalnie dostosowanymi wagonami „paliwowymi”, magazynującymi oraz przewożącymi zapas wodoru.

Wodór stosowany do zasilania prototypu lokomotywy dwupaliwowej wyprodukuje zakład Cleanergy Solutions Namibia Green Hydrogen. Firma ta stawia obecnie fabrykę w okolicy Walvis Bay. Lokalizacja pozwala na produkowanie ekologicznego, tak zwanego zielonego wodoru – w Namibii odnotowywane są doskonałe warunki do pozyskiwania energii wiatrowej, a także słonecznej, niezbędnej w procesie wytwarzania paliwa wodorowego.

 

HyRail Namibia

Projekt HyRail będzie w części konstrukcyjnej realizowany w węźle kolejowym Traxtion, zlokalizowanym w miejscowości Rosslyn (RPA). Po zaadaptowaniu prototypów możliwe będzie przewiezienie ich do fabryki paliwa wodorowego. Docelowo zaprojektowane w ten sposób lokomotywy zasilane w sposób mieszany będą zastępowały pracujące we flotach Namibii pojazdy kolejowe.

Już istniejące i użytkowane lokomotywy wodorowo-dieslowe trafią pod opiekę serwisową firmy Traxtion. Projekt powinien zakończyć się w ciągu półtora roku i stanowi zalążek prac związanych z przyszłą dekarbonizacją Namibii. Nie bez znaczenia pozostaje wpływ takiej technologii na poprawę oferty transportowej tego kraju.

Dodaj komentarz