Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Wodorowy pociąg zadebiutował w Żmigrodzie [ZDJĘCIA]

22 czerwca 2021 r. Alstom zaprezentował pierwszy na świecie pociąg wodorowy – Coradia iLint na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, koło Wrocławia.

Fot. Tomasz Mokos / Raport Kolejowy

W oficjalnej premierze wzięli udział: Antonio Moreno – Dyrektor Zarządzający Alstom w Europie Centralnej i Wschodniej, Sławomir Nalewajka – Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich, Artur Fryczkowski – Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Alstom w Polsce, na Ukrainie i w Krajach Bałtyckich. Wydarzenie swoją obecnością uświetnił ambasador Francji w Polsce Frédéric Billet. Szczegółowej prezentacji pociągu dokonali Andreas Frixen, Rolling Stock Platforms Regional Product Director Alstom oraz Stefan Schrank, Project Manager Alstom.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną, zaprojektowany i wyprodukowany przez Alstom, lidera zrównoważonej i inteligentnej mobilności.  Pojazd jest cichy, porusza się znacznie płynniej niż jednostki spalinowe, a co najważniejsze jest w pełni bezemisyjny – emituje jedynie parę wodną i wodę. Został wyposażony w innowacyjne rozwiązania takie jak m.in. technologię czystej konwersji energetycznej, systemy efektywnego dostarczania i magazynowania energii w bateriach oraz inteligentnego zarządzania mocą napędową i dostępną energią. 

Pierwszy na świecie pociąg wodorowy został zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstom w Salzgitter w Niemczech. Warto zaznaczyć, że a poszycia nadwozia są produkowane w chorzowskiej fabryce koncernu. Jego konstrukcja bazuje na sprawdzonym pociągu spalinowym rodziny Coradia Lint. Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym Coradia Lint. Oznacza to taką samą prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/h oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów i zasięg do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu, jak już wykazano podczas codziennej eksploatacji. 

Pociąg wodorowy Coradia iLint jest przeznaczony specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach. W Unii Europejskiej jest to prawie połowa (46%) linii kolejowych. To oznacza, że mogą się po nich poruszać pociągi z napędem spalinowym lub alternatywnym, np. zasilane wodorem. Coradia iLint wykorzystuje istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w jej elektryfikację. Jest to istotne dla linii o mniej intensywnym ruchu. Zapewnia czystą i zrównoważoną obsługę linii kolejowych przy jednoczesnym zachowaniu wysokich osiągów. Ma to ogromne znaczenie dla środowiska – zastąpienie jednego spalinowego pociągu regionalnego pociągiem wodorowym zapewni taki sam efekt, jak wycofanie z ruchu na rok 400 samochodów. 

Dodaj komentarz