Wywiady

Wprowadzamy wiele udogodnień

Raport Kolejowy rozmawiał z Markiem Chraniukiem – Prezesem Zarządu PKP Intercity, o wakacjach, taborze i nowych pomysłach spółki na ułatwienie podróżowania.

Uczniowie wracają do szkół. Można zatem powoli podsumować okres wakacyjny. Jaki był dla PKP Intercity?

Wakacyjne podróże pociągami są coraz popularniejsze. Tylko w niedzielę 18 sierpnia przewieźliśmy 212 tysięcy pasażerów, tym samym ustanawiając nasz rekord dzienny w tym zakresie. To wzrost o 13% względem najlepszego dnia ubiegłego roku, gdy 19 sierpnia, również w czasie długiego weekendu sierpniowego, z naszych usług skorzystało aż 187 tysięcy osób.
Trzeba zaznaczyć, że wakacje są czasem wzmożonego ruchu pasażerskiego i wymagają od nas szczególnego zaangażowania. Na bieżąco analizujemy frekwencję w pociągach i w miarę możliwości wzmacniamy składy dodatkowymi wagonami. W długi weekend sierpniowy wzmocniliśmy 164 pociągi aż 348 wagonami. Ponadto z uwagi na znaczny ruch pasażerski na tory wyjechało w tym czasie siedem dodatkowych pociągów, a kolejnych siedem pojechało
w wydłużonych relacjach. Również na ostatni weekend wakacji zapewniliśmy pasażerom dodatkowe pociągi na trasach wiodących z najpopularniejszych turystycznie miejscowości.
Przewidujemy, że tegoroczne lato może być kolejnym rekordowym okresem pod względem liczby przewiezionych pasażerów i zrealizowanej pracy przewozowej.

Nie obyło się jednak bez kłopotów. Nadal odczuwacie braki taborowe?

Aktualnie w ruchu mamy blisko 1200 wagonów, ponadto uruchamiamy wiele połączeń obsługiwanych elektrycznym zespołami trakcyjnymi, np. w sezonie letnim w tym roku skierowaliśmy drugie połączenie obsługiwane pojazdem Pendolino do Kołobrzegu. Warto zaznaczyć, że w ramach realizowanego programu „PKP IntercityKolej Dużych Inwestycji” do 2023 roku zmodernizujemy na poziomie P5 ponad 700 wagonów i kupimy 185 nowych. Dzięki realizowanym inwestycjom, po zakończeniu programu w 2023 r. blisko 80 proc. uruchamianych połączeń będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Reakcją na braki są zatem zakupy. Jakie poczyniła spółka w ostatnim czasie?

Program „PKP IntercityKolej Dużych Inwestycji” zakłada, że do 2023 roku wartość poczynionych w jego ramach inwestycji wyniesie ok. 7 mld zł. Dotychczas zawarliśmy już umowy z producentami na realizację zadań inwestycyjnych na kwotę ponad 4 mld złotych brutto.
W czerwcu podpisaliśmy z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz wartą blisko 275 mln zł umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Niedawno skorzystaliśmy również z prawa opcji na dostawę kolejnych 26 nowych wagonów przez H. CegielskiFabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu, która finalnie dostarczy PKP Intercity 81 nowoczesnych wagonów. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 697,3 mln zł. Wcześniej z poznańską spółką podpisaliśmy także wartą 61,4 mln zł umowę na modernizację wagonów osobowych z przekształceniem na wagony restauracyjne.
Natomiast 21 sierpnia br. podpisaliśmy ze Stadler Polska opiewającą na 1,015 mld zł umowę na dostawę 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 – P4 przez okres 15 lat.

Jakie czynniki zdecydowały o wyborze propozycji Stadlera?

Pierwszym czynnikiem było spełnienie kryteriów cenowych przetargu, co udało się Stadler Polska jako jedynej spośród uczestniczących w postępowaniu spółek. Co istotne, całe zamówienie będzie realizowane przez Stadler Polska w Siedlcach przy udziale lokalnych dostawców i partnerów. Nowe pojazdy uzupełnią flotę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt3, zakupionych wcześniej od Stadler Polska w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Dostawa nowych składów ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne trafią do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu. Jednak zanim to nastąpi dwie pierwsze jednostki będą dodatkowo poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 000 km).

Sukcesem okazuje się WIFI w Pendolino. Spodziewaliście się takich wyników?

Do końca lipca 2019 roku, czyli w ciągu pierwszego półrocza funkcjonowania usługi bezpłatnego, bezprzewodowego dostępu do internetu w pociągach Express InterCity Premium (EIP) skorzystało z niej blisko 300 tysięcy podróżnych. Każdego dnia pasażerowie pobierają średnio 342 GB danych. Z końcem sierpnia z bezprzewodowego internetu można było korzystać w 13 pociągach kategorii EIP, a także 20 składach PesaDART, 20 składach FLIRT3 oraz 265 wagonach PKP Intercity. Do listopada zaplanowano zakończenie montażu Wi-Fi we wszystkich składach Pendolino.

WIFI to nie jedyna ostatnio innowacja w ofercie spółki. Co jeszcze oferujecie?

Przede wszystkim wprowadzamy udogodnienia, które sprawiają, że podróż staje się przyjemniejsza, ale również łatwiejsza. To m.in. możliwość potwierdzania swojej tożsamości przy pomocy smartfona. Ułatwienie to służy przede wszystkim osobom kupującym bilety przez internet, jak i korzystającym np. z ulg przysługujących z racji wieku. W pierwszym przypadku przy kontroli biletu można okazać mTożsamość zamiast dowodu osobistego czy innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. W drugim – mLegitymację, która również jest częścią aplikacji mObywatel. Funkcjonalność w aplikacji mObywatel jest także uznawana przy odbiorze przesyłek konduktorskich i bagażu z przechowalni.

MD

Dodaj komentarz