Wywiady

Wspólny Bilet bez problemów

Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity, o realizacji strategii taborowej, oszczędności energii oraz Wspólnym Bilecie.

Raport Kolejowy: W pierwszym Pendolino jest w końcu Wi-Fi, tak bardzo oczekiwane przez pasażerów. To niewątpliwie pewien sukces, ale jakie są kolejne plany PKP Intercity na 2019 rok?

Marek Chraniuk: Realizujemy to, co przedstawialiśmy w 2017 roku, czyli strategię taborową „PKP IntercityKolej Dużych Inwestycji”. Zależy nam przede wszystkim na tym, żeby dostarczane nam wagonylokomotywy były jak najlepszej jakości. Także zależy nam na innowacyjności. Obecnie widzimy jak ważnym elementem dla pasażera jest Wi-Fi, dlatego w przyszłości chcemy, żeby w naszych pojazdach pasażerowie mogli za każdym razem otrzymywać dodatkową wartość.

RK: Ta innowacyjność związana będzie również z powstawaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego?

MC: Tak, jesteśmy związani z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Uczestniczymy w zespole, który pracuje nad nowymi pojazdami, jakie pojawią się w przyszłości. Bo ważne jest, by już tu i teraz mieć pomysł na ich rozwiązania, choć odbiór odbędzie się za 5-10 lat. Chodzi o stworzenie na przykład takich pojazdów, które umożliwią pasażerom przewóz bagażu na trasie ich całej podróży i odbiór jego na końcu trasy. By pasażer wsiadał do pociągu tylko z gazetą czy telefonem, a bagaż niezależnie dojeżdżał za nim na lotnisko.

RK: Czy w przyszłości rozważacie także wprowadzenie udogodnień dla przewozu rowerów?

MC: Sprawa przewozu rowerów jest złożonym problemem. Chcemy, aby w każdym pociągu był wagon COMBI. Pierwsze prototypy tego wagonu przedstawimy jesienią. Gdy zostaną udostępnione do ruchu wówczas pasażer będzie mógł zaplanować sobie wcześniej podróżrower zabrać ze sobą, bez konieczności „polowania” na miejsce dla jednośladu. Chcemy też, aby każdy pasażer miał dostęp do informacji, gdzie znajduje się w pociągu taki wagon. W 2019 roku chcemy też wprowadzić taki system sprzedaży internetowej, by pasażer mógł poprzez aplikację w internecie zobaczyć i wybrać sobie miejsce siedzące w wybranych pociągach obsługiwanych składami zespolonymi, podobnie jak na sali kinowej.

RK: Czy w sytuacji, gdy ceny energii idą w górę, PKP Intercity rozważa wprowadzenie systemów jej oszczędzania?

MC: Oczywiście, jesteśmy właśnie na etapie wyboru firmy do założenia liczników zużycia energii w naszych pojazdach. Realizacja tego projektu pozwoli na osiągnięcie oszczędności dla spółki ponieważ będziemy mogli rozliczać się z dostawcą z rzeczywiście zużytej energii, a nie tak jak dotychczas z przybliżonej, zryczałtowanej wartości. Pozwoli to na osiąganie oszczędności dwiema drogami. Po pierwsze będziemy w stanie „odliczyć” energię, którą oddamy do sieci trakcyjnej w trakcie hamowania rekuperacyjnego, na tych odcinkach sieci kolejowej, na których to będzie możliwe. Po drugie, w miarę możliwości eksploatacyjnych, możliwe będzie także osiąganie oszczędności energii wynikających z odpowiedniego prowadzenia pociągu, czyli w uproszczeniu znanego z branży samochodowej „ecodrivingu”.

RK: Czy Pana zdaniem Wspólny Bilet się sprawdził? Niektórzy podchodzą sceptycznie do tej inicjatywy.

Dodaj komentarz