Analizy Raport z Polski Wydarzenia

Wzrosty w przewozach pasażerskich i towarowych [RAPORT]

W styczniu wzrosty w przewozach odnotowały zarówno koleje pasażerskie, jak i towarowe. Na pokłady polskich pociągów wsiadło w styczniu 21,4 mln pasażerów. Składy towarowe przewiozły 19,6 mln ton ładunków. To wzrosty odpowiednio o 57,5 proc. w liczbie podróżnych oraz 11,6 proc. w masie towarów.

Pasażerowie na peronie stacji Rzeszów Główny (fot. Szymon Grochowski / PKP PLK)
Pasażerowie na peronie stacji Rzeszów Główny (fot. Szymon Grochowski / PKP PLK)

PRZEWOZY PASAŻERSKIE

W styczniu 2022 r. z usług transportu kolejowego skorzystało 21,4 mln pasażerów. W porównaniu do stycznia 2021 r. oznacza to wzrost o 7,81 mln (+57,5 proc.). Praca przewozowa osiągnęła wartość 1 310,86 mln pasażerokilometrów. To więcej o 511,02 mln pasażerokilometrów (+63,9 proc.). Praca eksploatacyjna wyniosła 15,61 mln pociągokilometrów. Oznacza to, że była o 1,03 mln pociągokilometrów wyższa (+7,1 proc.) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. W styczniu średnia odległość przejazdu pasażera to 61,2 km – o 2,4 km więcej (+4,1 proc.) niż w styczniu 2021 r.

Porównując styczeń 2022 r. z grudniem 2021 r. otrzymamy liczbę przewiezionych pasażerów o 1,18 mln mniejszą (-5,2 proc.). Wartość pracy przewozowej jest o ponad 103,12 mln pasażerokilometrów niższa (-7,3 proc.), natomiast w wynikach pracy eksploatacyjnej odnotowaliśmy nieznaczny wzrost – o 0,07 mln pociągokilometrów  (+0,4 proc.). W styczniu 2022 r. średnia odległość przejazdu pasażera była o 1,4 km krótsza (-2,2 proc.) w odniesieniu do grudnia 2021 r.

– W styczniu 2022 r. wyniki przewozów pasażerskich znacznie poprawiły się w porównaniu z ubiegłym rokiem. Porównując jednak miesiąc do miesiąca dane ze stycznia mogą niepokoić, bowiem  u większości przewoźników jest to trzeci miesiąc spadków liczby przewiezionych pasażerów. Sytuacji nie poprawiły nawet ferie zimowe, które rozpoczęły się w części województw. Więcej pasażerów miesiąc do miesiąca przewiozły tylko dwie spółki: POLREGIO i Warszawska Kolej Dojazdowa. Pamiętajmy jednak, że styczeń był związany z trudną sytuacją pandemiczną. W kolejnych miesiącach z pewnością zobaczymy, jaki wpływ na liczbę pasażerów będzie miało luzowanie obostrzeń pandemicznych, rosnące ceny biletów kolejowych czy sytuacja międzynarodowa – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Zobacz też: Koleje Ukraińskie sprzedały w tym roku 3 mln biletów.

PRZEWOZY TOWAROWE

Masa towarów na poziomie 19,6 mln ton oznacza wzrost o nieco ponad 2 mln ton (11,6 proc.) w porównaniu ze styczniem 2021 r. Wzrosty odnotowano również w przypadku pracy przewozowej (4,6 mld tonokilometrów, 12 proc.) i pracy eksploatacyjnej (6,6 mln pociągokilometrów, 7,8 proc.). Średnia odległość przewozu wyniosła 234 km i była większa o 1 km niż w styczniu 2021 r.

W porównaniu danych miesiąc do miesiąca, czyli styczeń 2022 r. do grudnia 2021 r. można zaobserwować jednak spadki. Masa przewiezionych towarów zmniejszyła się w styczniu prawie o 1 mln ton (4,6 proc.). Praca przewozowa odnotowała spadek o 159 mln tonokilometrów (3,4 proc.), a praca eksploatacyjna o 0,05 mln pociągokilometrów (0,7 proc.). Średnia odległość przejazdu była za to dłuższa o 3 km w styczniu względem grudnia.

– W przypadku przewozu towarów cieszy zauważalny wzrost rok do roku. Jednak ze względu na różne zewnętrzne czynniki, które miały miejsce na początku 2021 r., bardziej miarodajnym wydaje się porównanie danych styczniowych do poprzednich miesięcy. W tym przypadku od wielu lat zauważalny jest jednakowy trend, w którym szczyt w wynikach przewozów towarowych osiągany jest w październiku. Kolejne miesiące to zazwyczaj regres, a odbicie przychodzi dopiero w marcu. Na pewno po pierwszym miesiącu trudno jest definiować, jak może wyglądać cały 2022 r. w przewozach towarowych. Tym bardziej, że wojna w Ukrainie wpłynie na globalny rynek dostaw –zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Informacja prasowa UTK

Dodaj komentarz