Wywiady

Zastosowanie systemu LASCA

Raport Kolejowy rozmawiał z Piotrem Boguckim, o produktach firmy Bogucki Engineering przeznaczonych dla kolei.

Wasza firma posiada wieloletnią, w zasadzie powstała w 1953 roku, historię. Przeszliście przez wiele momentów istotnych w historii Polski. Co zatem było i jest podstawą, że niezależnie od sytuacji rynkowej pracujcie z sukcesami?

Rzetelna wiedza inżynierska przekazywana przez pokolenia. Mój pradziadek przed II wojną światową był pracownikiem prof. Groszkowskiego i technikiem przy uruchomieniu pierwszej polskiej telewizji.
Od lat pięćdziesiątych produkował silniki i aparaty elektryczne, podobnie jak mój dziadek i ojciec. Zawsze specjalne, na najwyższym poziomie. Koniec epoki RWPG skutkował końcem tej działalności i początkiem pracy inżynierskiej we wdrożeniach przemysłowych. Prócz wiedzy, pasja i zaangażowanie całego zespołu składają się na końcowy sukces.

Trzeba przyznać, że rynek kolejowy nie jest łatwym. Jakie są najważniejsze obszary Waszej współpracy z rynkiem?

Poszukiwanie potrzebnych, nowatorskich rozwiązań technicznych do prefabrykacji szyn w zgrzewalniach, utrzymania szlaku kolejowego i do diagnostyki pomiarowej taboru i infrastruktury.

A co z waszej oferty uważacie za najciekawszy pomysł dla rynku kolejowego?

Obecnie pilną potrzebą jest zastosowanie systemu LASCA – zaawansowanego systemu kontroli jazdy pociągu. Wadliwy tabor szybko niszczy właśnie wyremontowane odcinki torów. Ten system umożliwia szybką diagnostykę nacisków wszystkich kół pojazdu szynowego, liczy osie a poza tym, wykrywa różne uszkodzenia kół, wskazując ich miejsca działające niszcząco na tory.

Proszę zatem, aby omówić także pozostałe elementy oferty Bogucki Engineering dla kolei?

Oferujemy produkty szwajcarskiej firmy MATISA – maszyny do wszelkich prac torowych, urządzenia firmy NENCKI – przeznaczone dla zgrzewalni i zakładów produkujących tabor, a także urządzenia pomiarowo-diagonostyczne niemieckiej firmy Dr. Wehrhahn.

Oferujecie również doradztwo techniczne. Na czym polega ten aspekt pracy BE?

Gromadzona od pokoleń rzetelna wiedza oparta na praktyce pozwala podejmować działania w zakresie inżynierii organizacji pracy warsztatu – co jest niszową ofertą w Polsce. Realizujemy też szczególne projekty techniczne, których inni nie chcą podejmować.

Dlaczego, na tak skomercjalizowanym rynku, proponujecie, że pierwsza konsultacja jest bezpłatna?

Nasza działalność ma charakter długofalowy. Misją naszej firmy jest dostarczanie najnowszych produktów i budowanie kultury technicznej. Pierwszy kontakt jest sprawdzeniem na własny koszt czy nasza myśl techniczna może trafić na właściwy grunt.

Jakie nowoczesne rozwiązania techniczne chcielibyście Państwo zaoferować naszym kolejom?

Mamy do zaproponowania najbardziej skuteczne podbijarki uniwersalne firmy MATISA, których praca na rozjazdach nie ma sobie równych. Warto też zauważyć produkty firmy NENCKI, w szczególności system sprawdzania i regulacji wózków kolejowych pod obciążeniem, a dzięki systemom pomiarowym firmy Dr. Wehrhahn można poprawić bezpieczeństwo i trwałość taboru oraz infrastruktury.

Które z tych rozwiązań mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo i poprawę jakości podróżowania?

Utrzymanie toru maszynami MATISA to zapewnienie trwałej jego geometrii i wysokie bezpieczeństwo ruchu z tego wynikające. Diagnostyka zapewniona przez Dr. Wehrhahn pozwala wykryć i eliminować niepożądane sytuacje. Wózki wyregulowane na stanowisku NENCKI zapewniają tak spokojna jazdę jak w pojazdach firmy PESA, które z powodzeniem korzystają z tych urządzeń.

Czy proponowane rozwiązania techniczne mają wpływ na trwałość infrastruktury kolejowej (torów i rozjazdów)?

Bardzo duże znaczenia stanowi jakość kół i wózków jadących po dobrze ułożonym torze. Spadek obciążeń dynamicznych wynikający ze spokojności biegu przekłada się na znaczny wzrost trwałości infrastruktury. System wykrywania uszkodzeń powierzchni tocznej kół w trakcie ruchu pojazdu (LASCA) to znakomite narzędzie diagnostyczne podnoszące bezpieczeństwo oraz podwyższające trwałość szlaków kolejowych. To jest też cel oraz istota naszej oferty.

MD

Dodaj komentarz