Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Zastosują ogniwa wodorowe w pojazdach szynowych. List intencyjny podpisany

Impact, H. Cegielski – FPS i Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny realizują projekt, którego celem jest zastosowanie ogniw wodorowych w pojeździe szynowym.

Podpisanie listu intencyjnego miało miejsce w trakcie II konferencji "Kolej Wodorowa", organizowanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.
Podpisanie listu intencyjnego miało miejsce w trakcie II konferencji “Kolej Wodorowa”, organizowanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Impact Clean Power Technology S.A., wiodący dostawca systemów bateryjnych dla transportu w Europie razem z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych oraz Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym rozpoczynają współpracę projektową nad zastosowaniem ogniw wodorowych w pojeździe szynowym. List intencyjny w tej sprawie został podpisany 7 września br. w Poznaniu. Wszystkie trzy podmioty mają już za sobą praktyczne doświadczenia w zakresie rozwiązań wodorowych.

– Mamy już ponad 10 lat doświadczenia w dostarczaniu rozwiązań dla pojazdów wodorowych na całym świecie – mówił Bartłomiej Kras, Prezes Zarządu ICPT S.A. – Patrzymy na wodór jako nośnik energetyczny przyszłości. Opłacalność wodoru jako paliwa i magazynu wymaga skali, tzn. musi być produkowany przez elektrolizery ze źródeł odnawialnych tak aby gospodarka mogła być przestawiona na korzystanie z wodoru w jak największym zakresie. Przejście z gazu ziemnego na wodór, to proces na 10-15 lat, chyba, że podejmowane w efekcie wojny w Ukrainie zintegrowane działania UE skrócą ten okres. Wspólny projekt zastosowanie ogniwa wodorowego w pojazdach szynowych może znacznie przyspieszyć wzrost tej perspektywicznej branży.

 

W ub. roku FPS Cegielski i Impact rozpoczęły prace nad polskim pociągiem wodorowym opartym o nową platformę „PLUS”. Baterie Impactu UVES Energy GEN 2.0 spełniają wymogi  producenta pociągu i przy łącznej pojemności 800kWh z powodzeniem zapewnią 100 km zasięgu tylko na energii elektrycznej. Pojazd został po raz pierwszy pokazany podczas ubiegłorocznych targów TRAKO 2021 w Gdańsku. Z kolei ŁukasiewiczPoznański Instytut Technologiczny od wielu lat prowadzi innowacyjne badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie nowego oraz modernizowanego taboru szynowego, a także prace związane z rozwojem i badaniami symulacyjnymi, stanowiskowymi i ruchowymi różnego typu pojazdów szynowych, w tym także prace nad kompletnym systemem sterowania pojazdem wodorowym.

 

– Nad rozwiązaniami w zakresie energetyki wodorowej Łukasiewicz pracuje już od wielu lat. Wierzę, że ta intencja, którą dziś w liście wyraziliśmy, już wkrótce stanie się rewolucją na rynku kolei, tak potrzebną szczególnie w kontekście kryzysów klimatycznego i  na rynkach energii – powiedział Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.

 

Impact od wielu lat dostarcza swoje systemy bateryjne do takich dostawców platform szynowych jak m.in. Stadler i Siemens. Pojazdy wodorowe z bateriami Impactu jeżdżą w Europie i m.in. w Auckland w Nowej Zelandii. Firma zakończyła również pierwsze wdrożenia na rynku trakcji stacjonarnej. W ramach konsorcjum z firmą Mysoft, Impact zrealizował projekt magazynu energii dla PKP Energetyka, który powstał niedaleko kolejowego przystanku osobowego w Garbcach na Dolnym Śląsku.

– Teraz swoje doświadczenie chcemy wykorzystać w projekcie ogniwa wodorowego – mówi Filip Jankun, Dyrektor Działu Sprzedaży w IMPACT. Firma już od dłuższego czasu przygotowuje się na wodorową rewolucję i rozwija systemy pod katem wodorowych ogniw paliwowych, które w ciągu najbliższych 10 – 20 lat zdominują rynek pojazdów bezemisyjnych.

 

Dodaj komentarz