Raport z Polski Wydarzenia

Zmodernizowane pojazdy przyspieszą prace torowe

Szybsze i sprawniejsze prace interwencyjne, a także utrzymaniowe pozwalają lepiej dbać o punktualne przejazdy pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły blisko 21 mln zł. na unowocześnienie sprzętu – 12 wózków motorowych oraz lokomotywy manewrowej.

Wózek motorowy na torach (fot. Adam Kwaśniewski / Kolsam Sp. z o.o.)
Wózek motorowy na torach (fot. Adam Kwaśniewski / Kolsam Sp. z o.o.)

Dwanaście zmodernizowanych wózków motorowych typu WM-15K służy kolejarzom do bieżących prac m.in. w województwie mazowieckim, podlaskim, śląskim, dolnośląskim i opolskim.

Wózki mogą przewozić do 13 ton ładunku. Maksymalna prędkość to 80 km/h. Unowocześniony system napędowy jest bardziej ekonomiczny ekologiczny.

Sprawną obsługę robót zapewniają m.in. zdalnie sterowane żurawie hydrauliczne o zwiększonym do blisko 8 m zasięgu. Zamontowany na pojazdach sprzęt pozwala na szybki załadunek i wyładunek szyn i materiałów sypkich.

Zwiększyło się bezpieczeństwo prowadzonych prac, co gwarantują m.in. dodatkowe podpory stabilizujące, a także blokada strefy pracy dźwigu, ograniczająca pole działania podczas prac przy czynnych torach.

Pojazdy po modernizacji są lepiej dostosowane do potrzeb załogi. Producent wyposażył kabinę w ogrzewanie, wentylację, a także klimatyzację. Pracę w nocy ułatwiają nowe światła LED. Do wygodnej obsługi i sterowania służą dwa pulpity – osobno dla każdego kierunku jazdy. Rozbudowany system diagnostyczny pozwala szybko eliminować usterki.

Zmodernizowane pojazdy wspierają branżę w pracach zimowych. Odpowiedzenie wyposażenie pozwala na odśnieżanie torów.

Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o inwestycjach specjalistycznych sprzęt powiedział:

– Bieżące utrzymanie jak najlepszych parametrów linii kolejowych wymaga nowoczesnego sprzętu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie modernizują posiadane pojazdy i kupują nowy sprzęt. Kilkanaście lepiej doposażonych pojazdów w praktyce oznacza bardziej wydajne działania na torach, a to sprzyja utrzymaniu bezpieczeństwa i punktualności przewozów.

 

Od grudnia 2021 r. zmodernizowana lokomotywa spalinowa (typu 6 Dh-1), wsparła prace torowe Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury. Wykorzystywana jest do prac zarówno z maszynami torowymi, jak i wagonami do robót utrzymaniowo-naprawczych. Maszynista w kabinie ma dobrą widoczność. Zastosowane systemy i urządzenia pozwalają jednoosobową obsługę pojazdu. Przed modernizacją obsługiwały go dwie osoby.

Dodaj komentarz