Raport z Polski Wydarzenia

Żółta naklejka ma już 4 lata!

Żółta naklejka na przejazdach kolejowych w Polsce funkcjonuje już od 4 lat. Dokładnie w czerwcu 2018 r. kilkanaście tysięcy skrzyżowań dróg z torami otrzymało indywidualny numer, a także telefon alarmowy. Jest on zapisany na żółtej nalepce na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja.

Żółta naklejka na przejeździe kolejowym (fot. PKP PLK)
Żółta naklejka na przejeździe kolejowym (fot. PKP PLK)

Żółte Naklejki PLK ponad 600 razy uchroniły od tragedii. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd” na bieżąco informują o dodatkowych znakowaniach.

Na każdym przejeździe kolejowym są dwie żółte naklejki zarówno z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu, jak i telefonami alarmowymi. Specjalne łącze, między operatorami numeru 112 a służbami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialnymi za ruch pociągów, zapewnia szybkie reakcje na zagrożenia, m.in. wstrzymanie ruchu pociągów.

Informacje na żółtych naklejkach umieszczone przez PLK na przejazdach kolejowo-drogowych ułatwiają, a także przyśpieszają działania dla bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Wprowadzone rozwiązanie realnie ogranicza zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych. Dzięki informacjom na naklejkach, od 2018 r. wstrzymano ruch na przejazdach i ograniczono możliwość tragedii ponad 600 razy – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Informacje o żółtych naklejkach przez cztery lata były przekazywane w pociągach, na dworcach, portalach społecznościowych, a także stronach partnerów kampanii „Bezpieczny Przejazd”. Były filmy, audycje radiowe, infografiki, szkolenia informujące o tym, gdzie na przejeździe jest żółta naklejka PLK i w jakich sytuacjach korzystać z informacji na niej zamieszczonych. Kampania informacyjna jest kontynuowana.

Liczby mówią o działaniu #ŻółtaNaklejkaPLK

Od 1 czerwca 2018 do 30 maja 2022 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 20 tys. zgłoszeń dot. potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W ponad 600 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Ponad 1400 zgłoszeń skutkowało wprowadzeniem ograniczenia prędkości jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom, a także korzystającym z przejazdów.

Odblaskowe naklejki są na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja – jeśli jest to przejście dla pieszych (kat. E), przejazd zabezpieczony znakami (kat. D) lub znakami i sygnalizacją świetlną (kat. C). Na przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A) naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki).

Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.

Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego zarządca przypisał do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.

Dodaj komentarz