PKP PLK podpisały dziś umowę na opracowanie koncepcji rozwoju Poznańskiego Węzła Kolejowego. Inwestycja ma zwiększyć liczbę pociągów, komfort podróży, a także przywrócić nieczynne trasy i stworzyć nowe linie kolejowe. Dokument za 1,9 mln zł gotowy będzie w połowie 2023 r.
Kompleksowe opracowanie zawierać będzie 4 scenariusze rozwoju kolei w Poznaniu i okolicach. W dokumencie znajdzie się minimum 8 szczegółowych wariantów planowanych inwestycji. Przedstawione opracowanie poddane zostanie pod konsultacje z samorządami oraz przewoźnikami.
Analizowana będzie możliwość budowy nowych przystanków i połączeń kolejowych oraz reaktywacja nieczynnych obecnie tras. Materiały umożliwią dostosowanie Poznańskiego Węzła Kolejowego do rosnącego natężenia pociągów i zapewnienia lepszego dostępu do kolei przy coraz większej liczbie podróżnych.
– Rozpoczynając prace studialne patrzymy w przyszłość, z wyprzedzeniem planujemy sprawny i efektywny rozwój kolei w aglomeracji poznańskiej. Dzięki temu dobrze przygotujemy inwestycje na najbliższe latach. Zwiększenie przepustowości i ułatwienie dostępu do pociągów pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału kolei w regionie,. Podobnie jak w aglomeracji poznańskiej, analizy i zmiany są m.in. w aglomeracjach szczecińskiej, warszawskiej, wrocławskiej – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wstępne studium wykonalności określi m.in. możliwość budowy nowej linii kolejowej ze stacji Poznań Główny do Tarnowa Podgórnego i Kaźmierza przez lotnisko Poznań Ławica. Dokumenty odpowiedzą na pytanie o zasadność reaktywacji nieczynnych obecnie linii do Śremu i Międzychodu, a także potrzebę budowy dodatkowych torów z Poznania w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł, Środy Wielkopolskiej i Piły, co umożliwiłoby oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, przy rosnącej licznie pociągów regionalnych.
Analiza obejmie przebudowę torów na stacjach, m.in. Poznań Główny, Poznań Wschód i Poznań Starołęka w celu umożliwienia wjazdu na stacje większej liczby pociągów oraz lokalizacje nowych przystanków, zapewniających mieszkańcom dogodny dostęp do kolei oraz umożliwiających lepszą integrację pociągów z pozostałymi środkami transportu. Studium uwzględni również planowane dostosowanie kolejowej obwodnicy towarowej do potrzeb ruchu pasażerskiego, przy zachowaniu płynności przewozów cargo.
– Sprawne podróże koleją w obrębie miasta ułatwiłyby komunikację nie tylko w Poznaniu, ale i w całej aglomeracji. Większa liczba przystanków i dogodne połączenia to bowiem dogodne dojazdy do szkół i miejsc pracy, a w efekcie mniejsze korki, lepsza ochrona środowiska i poprawa komfortu życia. Stolica Wielkopolski wraz z okolicznymi miejscowościami jest silnym ośrodkiem gospodarczym, ale poprawa warunków transportu z pewnością będzie kolejnym impulsem do dalszego rozwoju – powiedział Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski.
Analizy dokumentów pozwolą wpłynąć na usprawnienie przewozu ładunków z północy na południe i ze wschodu na zachód Polski, w tym przez przebiegające przez Poznań transportowe korytarze europejskie TENT-T Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk.