Modernizacja linii kolejowej ze Szczecinka do Runowa Pomorskiego skróci czas podróży o ok. 25 minut. Lepszy dostęp do pociągów zyskają mieszkańcy pięciu miejscowości, leżących wzdłuż trasy. Umowa na kontynuację inwestycji z RPO województwa zachodniopomorskiego warta jest ok. 30 mln zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w maju umowę na drugi etap prac pomiędzy Szczecinkiem a Runowem Pomorskim. Mieszkańcy już korzystają z efektów wykonanych na linii robót. Poprawił się dostęp do kolei, są nowe perony, sprawniejsza jazda pociągów i zwiększył się poziom bezpieczeństwa.
Jak przebiegać będzie drugi etap inwestycji? Wykonawca przede wszystkim przebuduje perony. Zostaną one podwyższone, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Wygodę zapewnią także zainstalowane na peronach ławki, wiaty, tablice informacyjne, gabloty i stojaki na rowery. Bezpieczeństwo po zmroku zwiększy jasne, energooszczędne oświetlenie.
Z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących do budowy peronu wykorzystano materiały z wypukłej powierzchni oraz nakładki w alfabecie Breille’a.
Prace obejmą tor między Czaplinkiem a Złocieńcem. Bezstykowe ułożenie szyn zapewni sprawne przejazdy, zmniejszy hałas i drgania. Bezpieczeństwo poprawią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zwiększą się możliwości linii kolejowej – na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Linia będzie przygotowana do prędkości 120 km/h, czyli o 40 km/h większej niż obecnie. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń podróż między Szczecinkiem a Runowem skróci się o ok. 25 min z 1h 30 min, do ok. 1 h i 5 min.
Prace za ok. 30 mln zł (netto) współfinansowane są ze środków UE z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Wykonawcą jest firma z NDI Sp. z o.o. Wszystkie roboty planowane są do połowy 2021 r. Prace zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy i nie ograniczą kursowania pociągów. W trakcie robót wykorzystywany będzie już zmodernizowany tor.
Po 17 latach dwutorowa linia
Dzięki pracom zrealizowanym w I etapie inwestycji, po 17 latach pociągi jeżdżą dwoma torami. Odtworzony został ok. 25 km odcinek ze Szczecinka do Łubowa. Zwiększyło to przepustowość linii. Przebudowa torów umożliwiła sprawne przejazdy także ciężkich składów towarowych, dowożących m.in. sprzęt wojskowy na poligon w Drawsku Pomorskim. Podróżni zyskali wygodne, wyższe perony wyposażone w wiaty i jasne oświetlenie na 11 stacjach i przystankach, m.in. w Czaplinku, Silnowie, Drawsku Pomorskim, Rzęśnicy i Węgorzynie, które są dostępne także dla osób mających trudności z poruszaniem się.