– To jest dostępność komunikacyjna, którą za wszelką cenę chcemy przywrócić i oddać mieszkańcom województwa podlaskiego – mówił o decyzji o przywróceniu ruchu pasażerskiego do Hajnówki Marek Olbryś, wicemarszałek województwa Podlaskiego. Szczegóły połączenia przedstawił w trakcie piątkowej konferencji prasowej.
Transport pasażerski z Białegostoku do Hajnówki na linii kolejowej nr 52 przywrócony zostanie po blisko 30 latach. Pozwoliła na to modernizacja odcinka Hajnówka – Lewki oraz 10-letniej umowie między samorządem województwa a przewoźnikiem Polregio.
Uruchomiona sto lat temu linia została zawieszona w 1994 r. Na odcinku Hajnówka – Lewki od 2018 r. prowadzony był jedynie ruch towarowy. Obecnie kolejowe połączenie między Hajnówką, a stolicą regionu jest możliwe okrężną drogą przez Czeremchę, przez co podróżni muszą pokonać trasę dłuższą o kilkadziesiąt kilometrów.
Uruchomienie połączenia to element 10-letniej umowy między Województwem Podlaskim, a spółką Polregio.
– Jesteśmy na finiszu rozmów – zaznaczył wicemarszałek Olbryś.
Od stycznia 2021 r. na trasę Białystok – Hajnówka ma wrócić 6-8 połączeń pasażerskich dziennie. Pociągi będą obsługiwane przez spalinowe zespoły trakcyjne poruszające się z prędkością do 100 km/ha.
Wznowienie kolejowe transportu pasażerskiego na trasie Białystok- Hajnówka wymagało modernizacji trasy nr 52 na 27-kilometrowym odcinku Hajnówka – Lewki. Wybudowano na nim nowe tory, 12 obiektów inżynieryjnych, 22 przejazdy, w tym 13 z nowoczesnymi urządzaniami zabezpieczenia ruchu kolejowego oraz siedem przystanków wyposażonych w nowoczesne perony.
– Jesteśmy świadkami wspólnych działań samorządu i rządu – mówił obecny na konferencji Dariusz Piontkowski Minister Edukacji Narodowej. – To dobry moment dla mieszkańców województwa podlaskiego.
Zdaniem posła Jarosława Zielińskiego zaznaczył, że to decyzja historyczna.
– Nowa linia będzie dobrze służyła podróżnym i to dobry przykład na to, że „można” – mówił.
Uczestnicy konferencji podkreślali dobrą współpracę między Polregio, a obecnym zarządem województwa.
– Ta współpraca jest bardzo dobra – mówił Artur Martyniuk, prezes Polregio. – Staramy się inwestować w tabor i zaplecze. Mamy nadzieję, że ta linia, ale także cała siatka połączeń, będzie służyła tak mieszkańcom województwa podlaskiego, jak i turystom odwiedzającym region.
Planowana między Województwem Podlaskim, a Polregio umowa o świadczenie usług publicznych na lata 2021-2030 zakłada stopniową reaktywację ruchu pasażerskiego również na innych odcinkach, a także wzrost liczby połączeń na liniach, po których już kursują połączenia.
Wicemarszałek Olbryś, nadzorujący transport w urzędzie marszałkowskim, zaznaczył, że mieszkańcy regionu są zainteresowani połączeniami kolejowymi, a zarząd nie zamierza oszczędzać na dostępności komunikacyjnej.
– Transport kolejowy jest szybszy, bezpieczniejszy i, co nam leży na sercach, ekologiczny – zaznaczył.