Jeszcze w tym roku pierwsze samochody pojadą nowym wiaduktem nad linią kolejową z Białegostoku przez Sokółkę do granicy z Białorusią. Nowy wiadukt drogowy nad linią kolejową będzie kosztował blisko 50 mln zł. Skorzystają z niego także piesi i rowerzyści, a dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przewidziano windę.
Inwestycja jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku i Gminę Sokółka, a współfinansowana ze środków unijnych POIiŚ. Dzięki niej wzrośnie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Budowa wiaduktu w Sokółce wpisuje się w działania PKP PLK S.A. zmierzające do zwiększania bezpieczeństwa w ruchu kolejowym przez budowę bezkolizyjnych skrzyżowań. Takie inwestycje realizowane są ze środków budżetowych, projektów unijnych, samodzielnie lub przy współpracy z samorządami.
Prace toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Na żelbetowe podpory przy pomocy specjalistycznego dźwigu nasunięto stalową konstrukcję obiektu. Nad ziemią są trzy przęsła wiaduktu. Najdłuższe środkowe ma rozpiętość 58 metrów, boczne po 42 m. Obiekt będzie miał 142 metry długości oraz ponad 16 metrów szerokości. Już do budowy obiektu zużyto 420 ton stali zbrojeniowej i ponad 300 „gruszek” betonu. Inwestycja wymagała korekty przebiegu linii kablowych energetycznych i kablowych teletechnicznych. Przebudowano sieć trakcyjną pod wiaduktem i dodatkowo zainstalowane będą osłony przeciwporażeniowe. Wykonane zostanie także wygrodzenie i chodnik wzdłuż linii kolejowej, zapewniający dojście do windy. Prace na budowie rozpoczęły się wiosną ubiegłego roku. Zakończenie, łącznie z przebudowanym układem drogowym, jest planowane w listopadzie przyszłego roku.
Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” współfinansowanego z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres PLK obejmuje budowę konstrukcji obiektu nad linią kolejową, likwidację dwóch przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn oraz dostosowanie elementów infrastruktury kolejowej.