Tabor

Pociąg wodorowy Alstom wyjedzie na austriackie tory

Concordia iLint będzie przewozić pasażerów Austriackich Kolei Federalnych. Decyzja o włączeniu do eksploatacji pociągów wodorowych zapadła po udanych testach w Niemczech.

ÖBB/Marek Knopp

Pierwszy pociąg na wodór rozpocznie regularne kursy do końca listopada. Pojazd, zbudowany przez Alstom w Salzgitter w Niemczech wykorzystuje pokładowe ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru i tlenu na energię elektryczną, zmniejszając w ten sposób emisje eksploatacyjne do zera.

Po udanej eksploatacji testowej w północnych Niemczech w latach 2018-2020, pociąg Coradia iLint będzie teraz kursował w Austrii, przewożąc pasażerów na trudniejszym geograficznie terenie.

– Włączenie do regularnych przewozów pociągu o napędzie wodorowym, to milowy krok w kierunku naszego rozwoju – powiedział dr Jörg Nikutta, dyrektor generalny Alstom w Niemczech i Austrii. – Technologia bezemisyjna jest przyjazna dla środowiska i stanowi najlepszą alternatywę dla pociągów o napędzie spalinowym, zwłaszcza na liniach niezelektryfikowanych.

 

O rozwoju mówi także CEO ÖBB-Holding AG.

– Postrzegamy siebie jako pionierów testowania technologii wodorowej na kolei – mówił Andreas Matthä, CEO ÖBB-Holding AG przy okazji premiery pociągu wodorowego. – Jako największa firma zajmująca się ochroną klimatu w Austrii aktywnie kształtujemy mobilność przyszłości za pomocą alternatyw technologicznych.

 

Sukces pociągu Alstom rozpoczął się we wrześniu 2018 r., kiedy dwa pojazdy przedseryjne wyjechały na tory Dolnej Saksonii. Po 1,5 roku próbnej eksploatacji i pokonaniu ponad 180 000 kilometrów, otwarta została droga do dostawy 14 pociągów seryjnych, począwszy od 2022 roku. Teraz austriacki ÖBB przetestuje Coradię iLint na regionalnych liniach kolejowych na południu kraju, zastępując tabor z silnikiem Diesla.

O Coradia iLint

Coradia iLint to pierwszy pociąg pasażerski na świecie napędzany wodorowym ogniwem paliwowym, które wytwarza energię elektryczną do napędu. Coradia iLint charakteryzuje się licznymi innowacjami: konwersją czystej energii, elastycznym magazynowaniem energii w bateriach oraz inteligentnym zarządzaniem mocą napędową i dostępną energią. Zaprojektowany specjalnie do użytku na liniach niezelektryfikowanych, umożliwia czystą, zrównoważoną eksploatację pociągu przy zachowaniu wysokiego poziomu wydajności.

Alstom sprzedał już w Niemczech 41 pociągów napędzanych wodorem. Technologią zainteresowane są także inne kraje, takie jak Wielka Brytania, Holandia, Francja i WłochyAlstom jest liderem w dziedzinie mobilności bezemisyjnej i jedynym producentem, który może zaoferować swoim klientom pełną gamę bezemisyjnych napędów, od elektrycznych po akumulatorowe i wodorowe ogniwa paliwowe.

Dodaj komentarz