Od początku 2020 roku United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance przez terytorium Kazachstanu, Rosji i Białorusi przewiozło ponad 500 tysięcy jednostek TEU. Pierwszy raz w historii kolejowego ruchu towarowego rekord ten został osiągnięty na szerokim torze łączącym Chiny z Unią Europejską. Obecne łączne wolumeny tranzytu są półtora razy większe niż w 2019 roku (333 tys. TEU).
Kluczowymi czynnikami, które przyczyniły się do wzrostu wolumenu, są przewidywalność i stabilność dostaw, które kolej zapewnia w czasie pandemii. Wpływ na to miał również wzrost kosztów transportu lotniczego i morskiego spowodowany ograniczeniami COVID-19. Kierując się zaletami kolei, główni producenci towarów i samochodów podjęli decyzję o zwiększeniu ruchu towarowego między Europą a Chinami. Podkreślili walor czasu i to, że szyna jest o wiele bardziej niezawodna, zwłaszcza w sezonie zimowym. Według Wheeler Management i Center for Integration Studies w Eurazjatyckim Banku Rozwoju w latach 2016-2019 roczny wolumen przewozów kontenerowych między Chinami a Europą wzrósł ze 100 tys. TEU do 725 tys. TEU. Do końca 2020 roku wskaźnik ten może pobić swój notowany rekord.
Alexey Grom, prezes UTLC ERA, tak skomentował wyniki spółki – Od sześciu miesięcy z rzędu utrzymuje się trend wzrostu natężenia ruchu w usługach regularnych UTLC ERA. W sierpniu uzyskaliśmy absolutny rekord w naszych usługach, przewożąc 56 tys. TEU w miesiącu. Dziś całkowita objętość to już ponad 500 tysięcy TEU, co świadczy o znacznym powiększeniu korytarza. Jest to zgodne z naszą strategią i strategią krajów wzdłuż Jedwabnego Szlaku, które pracują nad urzeczywistnieniem hasła „Jeden pas, jedna droga, jeden milion”. Połowa celu, jakim jest dostarczanie miliona kontenerów rocznie na tej trasie, została osiągnięta. Nasze plany i oczekiwania są skoncentrowane na tym celu, będziemy kontynuować współpracę z naszymi partnerami, aby osiągnąć go wcześniej niż 2025 r.
Rok 2021 jest ogłoszony w Unii Europejskiej rokiem kolei i uważam, że to bardzo dobra inicjatywa – dodaje Grom – Jednak jeden rok to tylko chwila dla branży kolejowej, niczym błysk, który trwa sekundę. A co, jeśli zaproponujemy wyznaczenie kolejnych 5 lub 10 lat jako erę kolei na kontynencie euroazjatyckim? Myślę, że przyniesie to korzyści krajom w całym łańcuchu dostaw Chiny-Unia Europejska.