Koleje Mazowieckie odebrały 18. pięcioczłonowy FLIRT trzeciej generacji, wyprodukowany przez Stadler Polska w ramach kontraktu ramowego na dostawę 61 takich pojazdów. Tym samym dostawy wszystkich ezt z dwóch pierwszych umów wykonawczych zostały zakończone.
Kontrakt na dostawę ezt zawarty został w styczniu 2018 r. Umowa miała rekordową wartość – ponad 2 mld zł.
Pierwszych 6 pojazdów wyprodukowanych w siedleckim zakładzie Stadler Polska zostało skierowanych do obsługi linii Warszawa – Działdowo, a kolejne 12 ezt do obsługi tras Łowicz– Warszawa – Celestynów.
Trzecia z podpisanych umów wykonawczych na dostawę kolejnych 12 ezt do obsługi trasy Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki jest w trakcie realizacji.
Dostarczone pojazdy FLIRT KM zostały wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA – system bezpieczeństwa pociągu opracowany przez producenta. ETCS GUARDIA Stadlera obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Przełączenie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu. Od połowy grudnia br. wszystkie pociągi FLIRT KM kursujące na linii nr 9 jeżdżą pod nadzorem ETCS poziomu 2, gwarantując pasażerom najwyższe bezpieczeństwo podróży.
– Realizacja zamówień w okresie pandemii wiąże się z wieloma utrudnieniami. Zamówienie dla Kolei Mazowieckich, bardzo prestiżowe i istotne dla naszej firmy, wiązało się dodatkowo z ambitnym wyzwaniem – wyprodukowaniem i homologowaniem pojazdu wyposażonego w nasz własny, nowoopracowany system ETCS. Udało nam się osiągnąć cel – FLIRT KM to pierwszy pojazd Stadlera na świecie wyposażony w ETCS GUARDIA, który otrzymał zezwolenie i jest już w eksploatacji. Jestem dumny, że to właśnie nasz siedlecki zespół zrealizował to ambitne zadanie. Jednocześnie bardzo się cieszę, że mimo pandemii, mogliśmy przekazać naszemu Klientowi komplet pojazdów z obu pierwszych umów. Jestem przekonany, że będą dobrze służyły przewoźnikowi i pasażerom – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Zawarty kontrakt ramowy przewiduje podpisanie kolejnych umów wykonawczych na dostawę pięcioczłonowych jednostek – 15 ezt do obsługi trasy Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa –Nasielsk oraz 16 do obsługi trasy Warszawa – Tłuszcz.
– Można uznać, że ten kolejny pojazd jest takim prezentem świąteczno-noworocznym dla naszych pasażerów. Myślę, że wspólnie stanęliśmy na wysokości zadania i mimo pandemii konsekwentnie realizujemy ten kontrakt. Jest to możliwe dzięki wytężonej pracy zarówno ze strony Kolei Mazowieckich, jak i Stadlera. Dziękuję za miniony rok współpracy i mam nadzieję, że nadchodzący rok pozwoli na powrót do normalności – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Zgodnie z umową, wraz z pojazdami, Stadler zapewnia przewoźnikowi świadczenie usług serwisowych dla każdego z nich, dostarcza pakiet pozderzeniowy (naprawczy) oraz szkoli pracowników z zakresu obsługi pojazdów. Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.