Stadler dostarczy spółce RAIL Operations UK (ROUK), brytyjskiemu dostawcy specjalistycznych usług kolejowych, nowoczesne lokomotywy klasy 93 o napędzie bateryjnym i spalinowo-elektrycznym. Podpisana umowa dotyczy dostawy do 30 pojazdów. Pierwsza partia – 10 lokomotyw – oddana zostanie zamawiającemu w pierwszych miesiącach 2023 r.
Lokomotywy wyprodukowane zostaną w hiszpańskim zakładzie Stadler w Albuixech k. Walencji. Pojazdy osiągać będą mogły maksymalną prędkość 177 km/h.
W trybie elektrycznym lokomotywy będą pracować na napięciu 25kV o mocy znamionowej 4000kW. Lokomotywa posiada również silnik wysokoprężny Caterpillar C32 o mocy nominalnej 900 kW do pracy na odcinkach niezelektryfikowanych, a także dwa akumulatory trakcyjne z tlenkiem litowo-tytanitowym (LTO), które zapewniają 400 kW dodatkowej mocy podczas pracy w trybie dieslowskim lub hybrydowym z akumulatorami.
Inwestycja w lokomotywy przyczynić się ma do redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Jak podkreślił Karl Watts, dyrektor generalny ROUK, nowa flota pozwoli firmie stać się liderem w projekcie wspierania przemysłu kolejowego w procesie dekarbonizacji.
Pierwsze rozmowy o dostarczeniu nowych lokomotyw (wówczas tylko 10) rozpoczęły się już w 2018 r. Od rozmów jednak odstąpiono.