Ukraińska Koleje (UZ) ogłosiła plany rozwoju sektora towarowego, w tym nowych tras międzynarodowych i większego skupienia się na intermodalnych przewozach kontenerowych.
Realizacja planów pozwoliłaby Ukrainie stać się jednym z centralnych punktów w sieci międzynarodowych szlaków towarowych przecinających Europę Wschodnią. UZ twierdzi, że w niedalekiej przyszłości uruchomi nową trasę północ-południe z Gdańska do Stambułu, Turcji, przez Ukrainę. Planowane są również dalsze połączenia między Turcją a Polską oraz Turcją – Niemcami.
UZ planuje wybudować trasę przez Morze Czarne do Gruzji, Azerbejdżanu i Morza Kaspijskiego, w ramach planów stworzenia frachtu do Indii. Funkcjonowanie nowych tras będzie koordynowane z biura UZ Liski. Centralizacja ma na celu zwiększenie wydajności i zapewnienie klientom większej wygody.
UZ planuje również zwiększyć odsetek towarów przewożonych kontenerami na Ukrainie z około 1-2% obecnie do około 15% w ciągu trzech lat. W 2020 r. przez Ukrainę przewieziono łącznie 425 000 kontenerów TEU, co oznacza wzrost o 10,7% w porównaniu z 2019 r.
Aby wesprzeć ten plan, UZ przygotuje wniosek dla ukraińskiego Ministerstwa Infrastruktury, proponujący zmiany przepisów celnych celem zwiększenia efektywności i atrakcyjności transportu towarowego przez kraj.