PKP Intercity wydało oświadczenie dot. sobotniego incydentu z udziałem Bawera Aondo-Akka, polityka i działacza na rzecz osób niepełnosprawnych. Jego zdaniem został siłowo wyniesiony z pociągu, ponieważ „obsługa nie życzyła sobie pasażera z niepełnosprawnością”. Przewoźnik odpiera zarzuty, argumentując sytuację bezpieczeństwem samego pasażera i obostrzeniami covidowymi.
O sobotnim zdarzeniu polityk i działacz społeczny poinformował na portalu Facebook.
Z wpisu wynika, że „został siłowo wyniesiony z pociągu, ponieważ obsługa nie życzyła sobie pasażera z niepełnosprawnością”. Informacja szybko została udostępniona przez innych i szeroko komentowana, zanim jeszcze do sprawy odniósł się sam przewoźnik – PKP Intercity.
Oficjalne oświadczenie opublikowane zostało również w mediach społecznościowych kilka godzin po zajściu. PKP Intercity odpiera zarzuty polityka, tłumacząc swoje działanie troską o bezpieczeństwo każdego podróżnego – w tym wypadku także samego Bawera Aondo-Akka. Wśród przedstawionych argumentów znajduje się m.in. informacja o braku przystosowania pociągu do podróży osoby niepełnosprawnej i zaangażowanie obsługi składu w poinformowanie pasażera o innej możliwości przejazdu do wskazanego przez niego miejsca docelowego.
Pełną treść oświadczenia prezentujemy poniżej:
Oświadczenie PKP Intercity w sprawie sytuacji z pociągu IC 3512 w dniu 06.03.2021 r.
W pociągu IC 3512 (odjazd o godz. 11:06), którym chciał odbyć przejazd Pan dr Bawer Aondo-Akaa z Krakowa do Wrocławia, był już osiągnięty limit 50 proc. miejsc do siedzenia, tym samym drużyna konduktorska nie mogła sprzedać podróżnemu biletu, którego nie posiadał wsiadając do wskazanego pociągu. Limit ten obowiązuje zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 16 października 2020 roku z późn. zm. Wszelkie informacja ws. obowiązujących regulacji dostępna jest na naszej stronie: https://www.intercity.pl/…/prz…/przejsciowe-warunki.html Obecnie podróżni są zobowiązani do zakupu biletu przed rozpoczęciem przejazdu. Bilety można zakupić m.in. w kasie, przez internet na stronie intercity.pl, za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator.
Ponadto pociąg IC 3512 w swoim zestawieniu nie prowadzi wagonu dostosowanego do przewozu i potrzeb osób poruszających się na wózku. Nie ma możliwości odbywania przejazdu osób z niepełnosprawnościami bez biletu “na własne ryzyko”. Mając na względzie bezpieczeństwo i komfort osób poruszających się na wózkach, PKP Intercity zachęca do podróżowania pociągami z udogodnieniami dla ww. osób, tj. posiadającymi windy, platformy wjazdowe, dedykowane miejsca i dużą toaletę. W tej sytuacji drużyna konduktorska zaproponowała pasażerowi podróż pociągiem IC Matejko (odjazd z Krakowa o godz. 13:04), który posiada w swoim zestawieniu wagon przystosowany do przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim i została w nim zweryfikowana dostępność dedykowanych miejsc dla osób poruszających się na wózku.
Priorytetem spółki jest zapewnienie bezpieczeństwa podróżnym. PKP Intercity nieustannie pracuje nad tym, aby rozszerzać dostęp do swoich usług dla osób z niepełnosprawnościami. Bieżący rok przyniósł kontynuację inwestycji w nowoczesny tabor, dostosowany do potrzeb tej grupy pasażerów. Według planów w 2021 roku flota PKP Intercity zostanie wzmocniona blisko 150 nowymi lub zmodernizowanymi wagonami. Wszystkie z nich będą spełniać wymogi TSI PRM w zakresie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a część z nich będzie przystosowana również dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W ubiegłym roku na tory wyjechało blisko 130 wagonów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zmodernizowanych przez PESA Bydgoszcz i H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu.